Un estadi adaptat a l'entorn i “no gaire ostentós”
El nou estadi projectat per la FAF busca minimitzar el màxim possible l’impacte que suposi per a l’actual paisatge
El complex que la Federació Andorrana de Futbol (FAF) té projectat construir als terrenys del Càmping Internacional d’Encamp, a la zona coneguda com a Prat del Germà, ha posat l’accent en la voluntat de minimitzar tant com sigui possible l’impacte que suposarà la seva presència en l’entorn. “Des del primer moment, la nostra intenció sempre va ser intentar ser el màxim de curosos possible amb la implantació de l’edifici i, d’alguna manera, buscar minimitzar el gran volum que representa una estructura així quant a dimensions, tenint en compte que és al centre d’Encamp”. Són paraules de l’arquitecte Carles Puig, el director de l’estudi encarregat del projecte. La idea ha estat sempre “adaptar la proposta el màxim que hem pogut a l’entorn i aplicar una filosofia, quan estigui totalment acabat, d’estadi típic anglès” afegeix Puig. L’autor del disseny del futur estadi de la FAF apunta que no s’ha inspirat en cap recinte en concret però insisteix que “el que més ens importava era projectar un camp de futbol que no fos gaire ostentós, que, independentment de la capacitat que tingui, passés gairebé desapercebut amb l’entorn”.
La voluntat de la federació era arribar a fer un estadi de categoria C segons els paràmetres de la UEFA, és a dir, un recinte amb uns 5.000 espectadors. Ara bé, tal com vam explicar ahir al Diari, el conveni signat per la FAF i l’FC Andorra per convertir la zona en una ciutat esportiva anul·la el pla establert inicialment i desestima la segona fase. Així, el camp tindrà un aforament de 2.700 espectadors i uns elements certament innovadors, tot i que Puig no va voler detallar-los en profunditat: “Hem seguit totes les pautes que dictamina la UEFA perquè el camp compleixi la normativa i el projecte està encaminat amb tota la tecnologia que està demanant.” En aquest sentit, en l’ideari de l’estadi va indicar que “es respecten els espais entre la posició de les càmeres, les zones d’entrevistes, per obtenir una circulació òptima entre espectadors, periodistes i jugadors, i que no interfereixin”. Puig assegura que “aquesta han estat una de les mesures que més han costat aconseguir. Una feina semblant a un trencaclosques”.
Aparcament i nova seu
L’accessibilitat, remarca Puig, també s’ha treballat amb cura perquè l’estadi sigui el més asequible possible en aquest sentit, “des de dalt fins a baix”, amb quatre accessos amplis i funcionals. El complex, tal com queda reflectit en el projecte al qual ha tingut accés el Diari, també compta amb un espai reservat per a un aparcament, amb cabuda per a uns 140 vehicles i tres autocars. També, la federació disposarà, al costat del camp principal, d’un edifici on s’ubicaran les noves oficines i s’hi traslladarà tota l’actual estructura situada a Escaldes-Engordany.
Com és conegut, aquest nou estadi acollirà els partits de la selecció davant rivals de nivell similar i quan visitin el país potències com ara Anglaterra, França o Portugal, l’enfrontament l’acollirà l’Estadi Nacional. També es disputarà el partit més destacat de la jornada a la Lliga Multisegur i el més atractiu de la Copa Constitució i es pretén que tingui un ús setmanal i de manera regular. “Estem en la fase final d’execució per tenir tota la documentació i poder licitar l’obra”, diu l’arquitecte. “Ara manca una reunió amb la federació per tancar un dels serrells de com es farà aquesta licitació. S’han d’aclarir abans alguns detalls de convenció i presentació. Esperem que a començament d’octubre es pugui licitar”, afegeix Puig. D’aquesta manera, un cop es faci la licitació, les empreses interessades en el concurs per a la construcció presentaran una oferta i, després d’analitzar les propostes, s’elaborarà un informe que defineix quina empresa pensen que és la millor opció. L’elecció final de la constructora adequada serà, lògicament, de la federació. En el full de ruta es manté la data de final de l’any 2023 com a moment que es podria estrenar la instal·lació tenint en compte que les obres, que duraran entre 18 i 24 mesos i tindran un cost de quatre milions d’euros, començaran el desembre d’aquest any.