motociclisme
El Gran circ de MotoGP s'inicia amb nou residents
El gran circ de MotoGP comença aquest cap de setmana a Portimao (Portugal) amb nou residents a la sortida
Encara amb el títol de l’italià Pecco Bagnaia en la retina de molts i el final de curs al circuit valencià de Xest, el circ de MotoGP tornarà aquest cap de setmana a aixecar el teló. Portimao, a Portugal, acollirà el tret de sortida del Mundial 2023, una nova temporada que arriba farcida d’al·licients amb més color andorrà que mai, ja que fins a nou pilots de la graella de la màxima categoria són residents. A més, en la nòmina de pilots de Moto2 es troben Aron Canet, Darryn Binder i Albert Arenas –els tres amb una Kalex– i que també viuen al país.
Serà aquesta una temporada amb importants canvis a la graella provocats, en part, per la sortida de Suzuki. De fet, dels nou residents de MotoGP –Quartararo, Rins, Mir, Brad Binder, Miller, Martín, Fernández i els Espargaró– sis han canviat d’equip per a aquest curs. És a dir, només Quartararo, Brad Binder i Jack Miller es mantenen a la mateixa escuderia. El grup de pilots residents conforma un gran ventall d’aspirants a destronar Bagnaia. El primer, el francès Fabio Quartararo, amb Yamaha, i que ja va ser campió el 2021. Aleix i Pol Espargaró, amb Aprilia i KTM, respectivament, de ben segur que aportaran acció i ritme als Gran Premis i molt a dir tindrà també Àlex Rins, almenys pel que fa a assolir podis. Joan Mir, campió del món el 2020, Jorge Martín –Ducati– i el madrileny Augusto Fernández –KTM– també afronten amb bonics reptes el nou curs i, finalment, Brad Binder i Jack Miller voldran fer un pas endavant en les seves prestacions. Portimao, la seu del primer Gran Premi, va acollir els darrers tests de pretemporada que van tenir a Bagnaia com a gran protagonista. L’actual campió va estar intractable, així com Ducati, que va ficar fins a set dels seus pilots als deu primers, entre els quals el resident Jorge Martín.
NOUS GRANS PREMIS
Però la nova temporada arriba, sobretot, amb novetats importants al calendari. El fet de començar a Portugal, al circuit de l’Algarve, evitarà l’inici habitual als darrers anys, a Qatar. A més, hi haurà cites noves al campionat com el Gran Premi de l’Índia –que se celebrarà del 22 al 24 de setembre al circuit internacional de Buddh– o el del Kazakhstan, del 7 al 9 de juliol al traçat de l’Autòdrom Internacional de Sokol. Una altra de les novetats es trobarà als circuits d’Espanya, ja que acostuma a haver-hi rotacions pel que fa als circuits que acullen cites i el d’Alcanyís, a l’Aragó, és un dels damnificats aquest curs i salta del calendari. També hi haurà més caps de setmana seguits amb competició, ja que s’acumularan fins a vuit Grans Premis en les deu últimes setmanes d’un Mundial que comença el 24 de març i que tindrà, excepte al maig, que només hi haurà el Gran Premi al circuit de Le Mans, dues o més cites cada mes. El circuit de Xest, el Ricardo Tormo de València, tornarà a ser l’escenari de la darrera cursa, el 26 de novembre.
UN CALENDARI ATAPEÏT AMB 21 CURSES I LA NOVETAT DE L'ESPRINT
Una de les novetats de la temporada a MotoGP es viurà els dissabtes, amb la cursa esprint, les proves curtes a la recerca de l’espectacle. Seran curses complementàries a la principal del Gran Premi i només es faran la meitat de voltes que en una prova normal. El guanyador de la cursa a l’esprint s’emporta 12 punts, el segon classificat en rep nou i el tercer n’obté set. Puntuen els nou primers a arribar a meta, i des de la quarta fins a la novena posició van rebent sis, cinc, quatre, tres, dos i un punt, respectivament. Un aspecte a tenir en compte és que la cursa no tindrà cap incidència en l’ordre de la graella de sortida de diumenge, ja que la disposició, tant de l’esprint com de la cursa llarga, sortirà de la sessió de classificació, que es farà divendres.