reportatge

Oxigen per a clubs i federacions

La reforma fiscal permet a les empreses deduir un 10% en els patrocinis i un 20% en les donacions que realitzin a les associacions esportives sense ànim de lucre.

Una empresa constructora patrocina els pals de rugbi de l'estadi de Prada de Moles.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La Llei de mesures per a la reforma de la imposició directa i de modificació d’altres normes tributàries i duaneres (reforma fiscal), que va entrar en vigor l’1 de gener, obre una nova finestra d’oportunitats perquè les federacions i clubs del país puguin augmentar la seva capacitat econòmica, i és que amb la nova normativa totes aquelles empreses que facin donatius (mecenatge) i aquelles que inverteixin en patrocinis o esponsoritzacions en associacions esportives sense ànim de lucre legalment constituïdes (clubs i federacions) podran tenir deduccions fiscals de fins al 20%. Es tracta d’una reivindicació que tant les entitats esportives del país, com moltes empreses, demanaven des de fa temps, i és que és una possibilitat que ja tenen molts dels països de l’entorn. De fet, el soci del departament fiscal de Crowe Andorra, Oriol Valls, que el dia 6 farà una conferència a l’Arthotel juntament amb el soci director de Crowe Andorra sobre aquesta reforma fiscal, explica al Diari que “aquest canvi farà més atractives aquestes operacions perquè abarateix aquestes pràctiques, no es penalitza la publicitat, i en altres països ha tingut molt èxit i s’ha mantingut de forma sostinguda”. A més, afegeix que “en certa manera permets a un privat decidir on van part dels seus impostos. Deixa de pagar-los a Govern, perquè els destina a una fundació o associació esportiva o cultural perquè té un tipus determinat de preferència”.

En tot cas, amb la nova normativa s’ha de diferenciar entre mecenatge i patrocini. En el primer cas, la deducció per mecenatge és del 20%, però l’import d’aquesta deducció de la quota de tributació no pot excedir del 10% de la base de tributació que correspon a l’empresa en qüestió en un any fiscal. A més, els clubs que rebin aquests donatius tampoc estaran obligats a tributar-los amb la nova llei entrada en vigor. Pel que fa als patrocinis esportius, la deducció fiscal de la qual es podran beneficiar les empreses que esponsoritzin associacions sense ànim de lucre de caràcter esportiu (també cultural, social o mediambiental) és del 10%, amb una base màxima de 100.000 euros. És a dir, en el cas d’un contracte de patrocini de 50.000 euros, la deducció serà de 5.000 euros, però si és de més de 100.000 euros, la quantitat a deduir acabarà sent de 10.000 euros.

A més dels clubs i associacions sense ànim de lucre –el MoraBanc i l’FC Andorra n’estarien exclosos perquè són SAOE (societats anònimes amb objecte esportiu)–, també podran aprofitar aquest canvi de normativa els esportistes, professionals o no, del país, tot i que amb unes deduccions i una normativa un pèl diferents. Ja que segons la normativa, en el cas de patrocinis a una persona física, el contracte entre les parts no pot incloure la promoció o divulgació de la imatge, les marques o els productes de les empreses, “perquè no s’ha de confondre una cessió d’imatge amb un patrocini”, com assenyala Valls. És a dir, posant un exemple pràctic, Valls assenyala que l’esportista en qüestió “no podria portar el logotip de l’empresa al seu uniforme, però l’entitat patrocinadora sí que podria fer actes com ara una jornada o un esdeveniment”.

L’altra gran pota en l’àmbit esportiu més enllà de mecenatges i patrocinis és la dels projectes que siguin declarats d’interès nacional. Segons la reforma tributària, les empreses que patrocinin projectes d’interès nacional, ja siguin esdeveniments o la posada en marxa d’espais esportius, podran deduir el 10% del contracte de patrocini, tot i que sense el límit de 100.000 euros que hi ha en el cas dels contractes amb clubs o federacions. Per poder beneficiar-se’n, però, l’esdeveniment o l’espai en qüestió ha d’estar gestionat i executat per una administració pública, o que hi hagi un conveni amb aquestes. Aquí es podrien incloure, per exemple, esdeveniments com les proves de la Copa del Món o del Mundial que es fan al país en diverses disciplines i que tenen el suport del Govern o d’algun dels comuns. Sobre el paper, les empreses que ajudessin en la posada en marxa d’espais esportius també podrien beneficiar-se de la deducció impositiva, sempre que hi hagi participació de l’administració pública. En tot cas, la Llei de pressupost estableix quins són els projectes d’interès nacional.

CLAUS

1 MECENATGE

En les donacions que es realitzin als clubs i a les federacions, les empreses podran arribar a deduir fins al 20% de l’import total.

2 PATROCINI

En els contractes d’esponsorització, les empreses podran deduir el deu per cent del total fins als patrocinis de 100.000 euros.

3 INTERÉS NACIONAL

En el patrocini d’esdeveniments o posada en marxa d’espais esportius, la deducció també serà del 10%, però sense el límit de 100.000 euros.

tracking