CICLISME
Andorra acollirà al juny la primera cursa professional
L’Andorra-MoraBanc Clàssica tindrà 20 equips, deu dels quals seran de la màxima categoria de la UCI
Andorra acollirà el diumenge 22 de juny de l’any vinent la primera cursa ciclista professional, l’Andorra-MoraBanc Clàssica. Serà una prova d’un dia de categoria 1.1 de la UCI (Unió Ciclista Internacional) que durà 140 corredors al país, amb 10 equips de la màxima categoria (UCI World Tour), i deu més de categoria continental (cada equip tindrà set ciclistes). La cursa arrencarà a Andorra la Vella i acabarà en alt a la parròquia de la Massana (al port de Cabús, a Pal o a Arinsal) després d’un recorregut, encara no desvelat, d’uns 145 quilòmetres i 4.300 metres de desnivell positiu, i de transitar per les set parròquies del país. La cursa estarà organitzada per Gerard Riart i VSL Sports amb la col·laboració del ciclista professional resident al país Carlos Verona, i comptarà amb el suport tècnic dels organitzadors de la ruta d’Occitanie, prova per etapes que es farà entre el dimecres i el dissabte previ a aquesta cursa.
“Era una cosa que estàvem convençuts que havia d’arribar”
Segons va explicar Riart, la prova tindrà un pressupost d’uns 400.000 euros i la majoria arribarà del sector privat, com MoraBanc, que li donarà nom. A més, les institucions públiques també hi col·laboraran, i Andorra Turisme aportarà el 40% d’aquest pressupost durant els propers tres anys segons l’acord signat. L’Andorra-MoraBanc Clàssica arribarà només 13 dies abans de l’inici del Tour de França, pel que es preveu una gran participació. A més, les dues últimes hores de competició podran seguir-se en directe a France TV, en un senyal telvisiu que es distribuirà a un total de seixanta països arreu del món.
“Faltava una cursa d’un dia que posés en valor tot el que es fa al país”
L’organitzador de la prova, Gerard Riart, va assenyalar que “era una cosa que estàvem convençuts que havia d’arribar, era el que faltava, la nostra prova ciclista professional amb ADN Andorra i íntegra a dins del país”, i va agregar que “ha costat tres anys que portem al darrere, i finalment podem presentar aquest projecte”. De la seva banda, el ciclista resident, Carlos Verona, va afirmar que “quan vaig arribar a Andorra vaig veure que aquí es feia ciclisme per tot arreu i faltava una mica una cursa d’un dia que posés en valor tot el que es fa al Principat”, mentre que el ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, va destacar que “hem fet un pas més en el món del ciclisme organitzant una prova 100% professional i 100% a Andorra”.
“Hem fet un pas més amb una prova 100% professional i a Andorra”
De cara al futur a mitjà i llarg termini, l’organització vol que la cursa pugui augmentar de categoria, a més d’organitzar també una prova femenina i fomentar també altres activitats paral·leles que girin al voltant de l’Andorra-MoraBanc Clàssica.
AUGMENTEN UN 5,7% ELS CICLISTES ALS PORTS DEL PAÍS
Andorra Turisme va impulsar l’any passat un projecte juntament amb els departaments de turisme dels set comuns i del departament de Mobilitat per ubicar sistemes de control de darrera de generació als 21 ports de muntanya per conèixer quants ciclistes hi passen. Sobre aquestes dades, Torres va assenyalar que “ratifica l’afició pel ciclisme i el que aporta econòmicament al país”.
REUNIÓ DE TURISME AMB EL TOUR DE FRANÇA PER BUSCAR UNA DATA DE RETORN
Torres va referir-se també dels contactes amb la Vuelta a Espanya, i va assenyalar que “estem en converses amb ells per poder fer que ens incloguin al calendari durant els propers anys, no hi ha res tancat de manera definitiva, però sembla que les negociacions avancen en bona direcció”.