Minut de silenci als Alps en record a les víctimes del vol de Germanwings
La localitat de le Vernet, molt a prop del lloc de l’impacte, acull l’acte central d’homenatge als 150 morts en el sinistre
A les 10.41 hores, moment en què es va produir l’impacte de l’avió –que cobria la ruta entre Barcelona i Düsseldorf–, les persones desplaçades al sud de França van iniciar l’homenatge acompanyats pels veïns de la petita localitat, que ja van demostrar la seva solidaritat durant els dies posteriors a la catàstrofe. Més d’una desena d’autobusos van traslladar les famílies des de Marsella, on ahir es va celebrar una commemoració, fins a le Vernet, tot i que finalment tan sols unes vuitanta persones van apropar-se caminant fins al lloc exacte de la col·lisió, a través d’un camí forestal en mal estat per les pluges dels darrers dies. Allà es va dipositar una corona de flors en memòria dels morts en el xoc, provocat de manera intencionada pel copilot de l’avió, l’alemany Andreas Lubitz, que va dirigir l’aparell a terra després de tancar-se a la cabina de comandament. La localitat de Haltern am See, a l’oest d’Alemanya, també va homenatjar les víctimes de la tragèdia amb un minut de silenci a la plaça principal del poble. Cal recordar que entre els passatgers hi havia 16 estudiants d’un institut de batxillerat d’aquesta ciutat, que havien estat d’intercanvi a Barcelona, així com dos professors del centre. L’alcalde de Haltern am See, Bodo Klimpel, va dir que la tragèdia dels Alps francesos és el més greu que li ha passat a la ciutat des de la II Guerra Mundial. “Aquesta desgràcia ha canviat molt la nostra ciutat, mai havíem viscut alguna cosa així”, va assenyalar. “Sens dubte és el més greu i el més difícil que li ha ocorregut a la ciutat des de la II Guerra Mundial però hem decidit assumir aquesta desgràcia com a part de la nostra història”, va agregar. Paral·lelament, la Comissió Europea (CE) va traslladar el mateix dijous un missatge de suport als familiars i amics de les víctimes del vol, recalcant que la tragèdia ha servit per millorar la seguretat aèria i evitar que tornin a ocórrer casos similars. La comissària de Transports, Violeta Bulc, va ressaltar que, “per molt dur que sigui”, aquesta tragèdia “no ha estat en va”, ja que després de l’accident es va actuar “immediatament” per evitar que aquest tipus de successos tornessin a passar. “Hem de reconèixer que la terrible cadena d’esdeveniments que va conduir a l’accident va posar de manifest una sèrie de deficiències en l’àmbit de l’aviació civil. La seguretat mai ha de passar-se per alt, i en aquest últim any hem treballat intensament per esmenar aquestes deficiències”, va subratllar. Historial mèdic dels pilotsEn concret, va apuntar que després del sinistre l’Agència Europea de Seguretat Aèria va recomanar a les aerolínies que hi hagi dues persones a la cabina de vol en tot moment, una cosa que s’ha convertit ara en “una pràctica habitual a la UE”. També va posar en relleu que la Comissió ha proposat la creació d’un arxiu europeu de dades de medicina aeronàutica, que proporcionarà als metges examinadors aeris “un millor accés” a l’historial mèdic dels pilots i contribuirà a la detecció i cura de les persones que necessitin atenció mèdica o psicològica. “Europa té les normes de seguretat d’aviació més elevades del món”, va concloure.