Berlín creu que 17 fabricants de cotxes manipulen les emissions
Cinc marques alemanyes revisaran 630.000 vehicles per la desconnexió irregular dels dispositius de control de contaminació
El ministre de Transport alemany, Alexander Dobrindt, va fer aquest advertiment en presentar els resultats d’una investigació encomanada per Berlín a l’Oficina Federal de Vehicles a Motor (KBA) arran de l’escàndol Volkswagen el setembre passat. Les marques i models alemanys sospitosos són Audi (A6), Porsche (Macan), Volkswagen (Amarok, Crafter), Opel (Insignia, Zafira) i Mercedes (V250 Bluetec). El ministre va explicar que ja s’ha acordat amb aquests cinc fabricants una revisió dels motors que tindrà lloc al llarg d’aquest any, i que afectarà 630.000 vehicles en total. D’altra banda, els fabricants i vehicles no alemanys són Alfa Romeo (Giulietta), Chevrolet (Cruze), Dacia (Sandero), Fiat (Ducato), Ford (C-Max), Hyundai (ix35, i20), Jaguar (XE), Jeep (Cherokee), Land Rover (Range Rover), Nissan (Navara), Renault (Kadjar) i Suzuki (Vitara). El govern alemany, va afegir Dobrindt, no pot exigir a aquestes cases estrangeres que revisin els vehicles perquè tenen la seu central fora del país. No obstant això, demanarà explicacions a totes les marques implicades, i ja està en comunicació amb els respectius governs per aclarir l’assumpte, va ressaltar el ministre. Els dubtes de l’executiu se centren en el sistema de neteja d’emissions, un dispositiu més enllà dels filtres que els vehicles han de tenir sempre actiu i que les lleis comunitàries permeten desconnectar excepcionalment per protegir el motor. L’informe de la KBA, de 134 pàgines, argumenta que la forquilla de temperatures en les quals aquests sistemes es desconnecten és massa àmplia, un fet que no sembla estar justificat tècnicament. Amb el sistema activat, els models analitzats complien els límits d’emissions d’òxids de nitrogen (NOx), però en assolir certes temperatures i desactivar-se els dispositius de neteja els vehicles sospitosos superaven amb escreix aquests límits. “En l’anàlisi d’alguns models van sorgir dubtes sobre si la forquilla de temperatures triada –per cada fabricant– es justificava totalment per motius de protecció del motor”, va indicar Dobrindt. Alemanya ha contactat ja amb els altres països europeus que estan investigant emissions de vehicles –en concret França, Holanda, Itàlia i el Regne Unit–, i aspira, d’altra banda, a una “clara millora” de la directiva europea per evitar abusos arran de l’ambigüitat de la llei actual. L’objectiu, en aquest sentit, és que els fabricants no puguin al·legar que desconnecten aquests dispositius per protegir el motor quan el motiu real és “aparentment” dissimular el rendiment de “motors defectuosos”.
Pèrdues a VolkswagenA aquest nou episodi polèmic cal sumar-hi els pèssims resultats econòmics de Volkswagen durant l’últim any. El fabricant ha vist com l’escàndol per la manipulació dels vehicles el va portar el 2015 a registrar pèrdues històriques, de fins a 1.582 milions d’euros. Les seves accions també s’han vist durament perjudicades pel cas, i han passat de valer 4,8 euros cadascuna l’any passat als 11 cèntims a què es cotitzen actualment.