Successos
El sinistre d'EgyptAir posa el pla de seguretat francès en el punt de mira
La fiscalia ordena una investigació exhaustiva sobre les últimes hores de l’avió a terra, i del personal de l’aeroport que s’hi va acostar.
França, que afronta el repte de garantir la seguretat de la propera Eurocopa, va insistir ahir a no donar prioritat a cap hipòtesi sobre l’accident al mar Mediterrani de l’avió d’EgyptAir que cobria la ruta París-el Caire fins que no disposi de conclusions precises. Malgrat que les autoritats egípcies donen més pes a un atemptat que a una fallada tècnica, el ministre gal d’Exteriors, Jean-Marc Ayrault, va reiterar que cal prudència mentre no hi hagi proves concretes. En estat d’emergència des dels atemptats del novembre a París –un règim renovat aquest dijous fins a final de juliol per cobrir tant l’Eurocopa com el Tour de França–, la possibilitat d’una fallada en territori francès minaria l’eficàcia i confiança en aquest dispositiu.
L’aeroport Charles de Gaulle, des d’on va enlairar-se l’Airbus A320 sinistrat, ocupa un paper principal en la investigació oberta per la Fiscalia de París, que sotmet a un minuciós examen el tracte que va rebre l’aparell abans de sortir. Els investigadors de la gendarmeria de Transport Aeri van examinar tant el personal de l’aeroport susceptible d’haver-se apropat a l’aeronau com els empleats de neteja i subministrament. Les perquisicions se centren també en la llista de passatgers i de la tripulació, tot i que des d’Egipte es va avançar que no hi ha indicis de ningú sospitós.
Un directiu de la policia de fronteres va indicar ahir a Le Figaro que en el passat es van detectar salafistes entre les persones autoritzades per entrar a les zones de càrrega i descàrrega, i que des de mitjan desembre s’ha retirat l’accés a 70 dels 8.500 agents que treballen en els enclavaments més sensibles de l’aeroport, “per radicalització”.
Mentrestant, les tasques de rescat –en què hi participen Egipte, França, Regne Unit, Itàlia i Grècia–, van permetre recuperar ahir les primeres restes de l’aeronau. Avions i unitats navals militars van localitzar peces de l’avió i objectes personals dels passatgers a uns 290 quilòmetres al nord d’Alexandria. Un responsable d’EgyptAir va agregar que també es van descobrir parts de cossos humans. Les tasques de recerca se centren en la recuperació de les dues caixes negres de l’aparell, que ajudarien a esclarir les causes de la catàstrofe.
MOREN QUATRE GENDARMES EN UN ACCIDENT D'HELICÒPTER
Quatre gendarmes francesos van morir ahir en un accident d’helicòpter al departament dels Alts Pirineus. Concretament, el sinistre va produir-se al massís de Vignemale, a tocar de la frontera espanyola a Osca, al municipi de Cauterets, durant unes maniobres. Hi van perdre la vida el pilot, el copilot i dos gendarmes més de la dotació d’alta muntanya de Pierrefitte-Nestalas. Les investigacions per saber la causa del l’accident van començar ahir mateix. El ministre de l’Interior francès, Bernard Cazeneuve, va desplaçar-se cap a la zona, on es va habilitar una cèl·lula de crisi per mirar d’esclarir els fets. El president de la República, François Hollande, va expressar públicament el seu condol pel “tràgic accident”.