Itàlia
Almenys 23 morts i desenes de ferits en el xoc de dos trens a Itàlia
Dos combois regionals van col·lidir frontalment a la regió de la Pulla, al sud del país, mentre circulaven a gran velocitat per un tram de via única
Un xoc frontal de dos trens de rodalies a la regió de la Pulla, al sud d’Itàlia, va causar ahir al matí almenys 23 morts i desenes de persones ferides, la majoria de les quals estudiants i treballadors. El xoc es va produir en ple camp d’oliveres i en un tram recte d’una sola via, raó per la qual els dos combois viatjaven a la màxima velocitat. Per alguna raó que encara s’ignora, en lloc de transcórrer per aquell tram d’una forma alternada, com és habitual, els dos combois viatjaven al mateix temps i en direcció oposada l’un de l’altre.
La forta col·lisió va destruir gairebé totalment dos vagons de cada tren i peces d’aquests van volar fins a deu i vint metres de distància. Un dels trens va bolcar quasi totalment al costat de les vies.
“No pararem fins que no s’aclareixi què ha passat”, va assegurar el primer ministre italià, Matteo Renzi, que va interrompre un viatge oficial a Milà per tornar a Roma i seguir des de la capital les novetats referents al sinistre. “L’espectacle que presenta la zona d’accident sembla haver patit l’impacte d’un avió que s’hagi estavellat”, va comentar, al seu torn, Massimo Mazzilli, alcalde d’una localitat propera.
Els trens que van xocar pertanyen a la companyia Ferrotranviaria SA, una empresa privada que gestiona els trens de rodalies d’aquella àrea. Les locomotores implicades en l’accident van ser comprades el 2013 i la línia que uneix les poblacions estava sent transformada en una espècie de metro de superfície. Concretament, aquesta línia uneix la ciutat de Bari, a la punta de la bota italiana, amb Barletta, en direcció cap al centre de la península.
“Hi ha molts morts”, va confirmar Riccardo Zingaro, comandant dels bombers d’Àndria, que hi va afegir: “S’ha produït un xoc frontal en una única via, alguns vagons estan completament enroscats i els equips d’auxili estan extraient les persones d’entre les planxes de ferro.”
“D’hora” per saber les causes
Pel que fa a les possibles causes dels fets, des de Ferrotranviaria van assenyalar que encara és “d’hora” per poder-ho determinar. “Una cosa és certa: un dels dos trens no havia d’estar allà”, va remarcar el director general de la companyia, Massimo Nitti.
La fiscalia de Trani ha obert ja una investigació per homicidi, encara que no és clar contra qui es dirigeix. Segons el diari italià La Repubblica, la principal prova seria el sistema telefònic instal·lat a l’estació per a les comunicacions internes. “Amb la tecnologia que tenim és absurd que puguin seguir produint-se aquest tipus d’incidents”, va declarar el portaveu del Moviment 5 Estrelles, Diego de Lorenzis.
Per la seva banda, la comissària de Transports europea, Violeta Bulc, va expressar a Twitter el seu condol després de la tragèdia i va mostrar la disposició de l’Agència Europea del Ferrocarril a prestar l’ajuda necessària.
L’últim gran accident ferroviari a Itàlia va tenir lloc el 2009, quan un tren de mercaderies va descarrilar al centre de Viareggio i va provocar un incendi amb més de 30 morts, en la majoria persones que residien prop de les vies.