Espanya
Educació recupera la selectivitat i deixa les revàlides sense efecte
La prova final de batxillerat serà molt semblant a l’antic examen i servirà per accedir a la universitat
El ministeri espanyol d’Educació i les comunitats autònomes van arribar ahir a un acord perquè les revàlides previstes a la Lomce no tinguin efectes acadèmics. La prova final de batxillerat servirà per entrar a la universitat, serà amb assignatures troncals de segon curs i molt similar a la selectivitat, mentre que les de primària i ESO no hauran de fer-les tots els alumnes, sinó que seran mostrals i voluntàries.
L’acord implica l’“eliminació de les revàlides com a tal”, segons va ressaltar el ministre d’Educació, Íñigo Méndez de Vigo, després de la trobada. “És un bon pas, amb passos petits s’aconsegueixen objectius grans”, va manifestar, tot destacant que els consellers autonòmics estan “molt compromesos i amb moltes ganes d’aconseguir-los”.
El consell de ministres aprovarà un reial decret-llei amb aquests canvis, que suposen reformar la Lomce, i que després haurà de convalidar el Congrés en el termini de 30 dies, va explicar Méndez de Vigo. El ministre va precisar que l’avaluació final de primària serà mostral –no obligatòria per a tots els alumnes– i de diagnòstic del sistema, sense perjudici que les comunitats decideixin que sigui censal –és a dir, per a tots els estudiants– als respectius territoris.
Igualment, la d’ESO, que no tindrà efectes acadèmics ni tan sols per aconseguir el títol de secundària obligatòria, serà mostral i de diagnòstic. Els alumnes d’FP bàsica tampoc hauran de realitzar la prova d’ESO per aconseguir el títol de secundària, sinó que el professorat considerarà si reuneixen les condicions per obtenir-lo. A més, el títol d’ESO serà “únic”, amb els mateixos efectes sigui quin sigui l’itinerari triat pels alumnes en quart curs.
La prova de batxillerat servirà per regular l’accés a la universitat, es farà sobre sis assignatures troncals de segon de batxillerat i serà semblant a l’anterior selectivitat. Se superarà amb una nota mitjana de 4. La Lomce, fins ara, establia que els alumnes que volguessin aconseguir els títols d’ESO i batxillerat havien de superar, a partir del curs vinent, les avaluacions finals de les dues etapes.
Méndez de Vigo va indicar que l’acord consisteix a suspendre els efectes acadèmics de les avaluacions mentre s’arriba a un pacte educatiu nacional. En qualsevol cas, el ministeri “segueix creient en l’avaluació”, va remarcar. El ministre va voler precisar que es tracta d’aconseguir els mateixos objectius que proposa la Lomce, però a través del decret-llei, ja que es busca millorar el sistema educatiu i donar tranquil·litat als alumnes i la comunitat escolar mentre es treballa en el pacte d’Estat.
Crítiques de la generalitat
La consellera d’Educació de la Generalitat, Meritxell Ruiz, es va mostrar crítica amb l’acord per qüestions competencials. Sobre que Catalunya vulgui fer la seva pròpia prova d’accés universitari, el ministre va replicar que el currículum de batxillerat és ara diferent a l’anterior, i que ningú voldrà un examen que no sigui vàlid per anar a qualsevol universitat d’Espanya. Ruiz també va retreure que no es derogui la disposició addicional 38 de la Lomce, per la qual la Generalitat ha de pagar l’escolarització en castellà d’aquells alumnes que ho demandin quan el sistema educatiu no pugui proporcionar-la de manera ordinària. El ministre es va comprometre a portar aquesta qüestió a la subcomissió parlamentàriaria per al pacte per l’Educació.