El pilot de l'avió del Chapecoense va informar que mancava combustible
“Fallada elèctrica total, sense combustible”, va indicar el comandant a l’aeroport de Medellín poc abans d’estavellar-se
L’avió de la companyia Lamia, de matrícula boliviana, on viatjava el club brasiler Chapecoense va informar la torre de control de l’aeroport de Medellín d’una “fallada elèctrica total” i d’escassetat de combustible abans d’estavellar-se durant l’aproximació, deixant un balanç de 71 morts.
“Senyoreta, Lamia 933 està en fallada total, fallada elèctrica total, sense combustible”, afirma una veu en la gravació, que s’identifica com la del pilot de l’aeronau accidentada. De seguida la torre de control de l’aeroport internacional José María Córdova li diu que té “pista lliure”, segons l’enregistrament. “Pista lliure i esperant pluja sobre la superfície Lamia 933, bombers alertats”, respon la controladora aèria.
Pocs minuts abans, el comandant havia sol·licitat “prioritat per a l’aproximació” i demanava en diverses ocasions que li indiquessin els “vectors de la pista”, és a dir, orientacions per aproximar-se el més ràpid possible a l’aeroport. A l’inici de l’enregistrament es pot sentir com la controladora de torn estava donant prioritat a un altre aparell, de l’aerolínia Viva Colombia, que havia reportat un problema per “una fuita”, i que va poder aterrar sense complicacions.
Quan el pilot de l’aeronau de Lamia va informar de la gravetat de la situació, la controladora va desviar dos avions comercials que estaven aproximant-se a l’aeroport perquè pogués aterrar l’aeronau del Chapecoense. “Emergència de combustible senyoreta, per això li demano d’una vegada curs final d’aproximació”, li comunica el pilot.
Pilots colombians que a aquella mateixa hora volaven cap a Medellín i van escoltar la conversa en les respectives freqüències de ràdio, van relatar que efectivament el capità de l’avió de Lamia va informar la torre de control de problemes elèctrics i de combustible. Poc abans de perdre el contacte, la controladora li diu que no té l’altitud necessària, i el pilot respon que es troba a 9.000 peus (uns 2.700 metres). Segons experts consultats per diversos mitjans colombians, aquesta altitud és insuficient per passar el Cerro Gordo, una muntanya propera a l’aeroport i contra la qual es va estavellar finalment l’aeronau, quan es trobava a 17 quilòmetres de la pista.
A bord de l’avió, que s’havia enlairat de Santa Cruz de la Sierra (Bolívia), viatjaven 77 persones entre futbolistes, directius, periodistes i tripulació. Es van salvar sis dels ocupants, que ahir romanien ingressats en hospitals de Medellín i localitats veïnes.
Cama amputada
Al porter Jackson Follmann, suplent del Chapecoense i un d’aquests sis supervivents, se li va haver d’amputar una cama, si bé està fora de perill, segons va confirmar el conseller de l’equip, Celson dalla Costa. “Follmann va passar per algunes cirurgies i se li va amputar una cama, però està bé”, va indicar.
Per la seva banda, el jugador Hélio Neto va patir un traumatisme cranial pel qual va haver de ser intervingut. El lateral de la Chapecoense Alan Ruschel, el tercer membre de l’equip que ha sobreviscut a l’accident, també va ser operat, i va ser traslladat a un altre hospital per continuar amb els exàmens mèdics, va informar Dalla Costa. No obstant això, el conseller del club va demanar prudència, ja que en les primeres 48 hores “pot passar qualsevol cosa”. “La nostra expectativa és que totes aquestes persones se salvin”, va apuntar.