tRANSPORTS
Un error informàtic deixa sense volar cap avió de British Airways
La companyia va negar que es tracti d’un ciberatac però va deixar milers de persones atrapades en aeroports de tot el món
L’aerolínia britànica British Airways (BA) va cancel·lar ahir tots els seus vols des dels aeroports londinencs de Heathrow i Gatwick per una aturada al sistema informàtic global que va causar el caos en aeroports de tot el món i la indignació dels passatgers. L’aerolínia, que va descartar que l’error fos provocat per un ciberatac, va dir que treballa per a restablir un servei normalitzat a partir de demà, encara que anirà informant dels canvis a través de la seva pàgina web i de les xarxes socials. En un comunicat, BA precisa que l’error operatiu va afectar també el seu servei telefònic, de manera que només es pot contactar a través de la seva pàgina web, tot i que aquesta també va quedar inutilitzada en algun moment, i del seu compte de Twitter. “Ens estem esforçant per col·locar tots els clients que havien de viatjar avui [per ahir] en els vols disponibles al llarg del cap de setmana”, va explicar la companyia, que també va assegurar que “als qui no puguin volar, els reemborsarem el preu dels bitllets”.
L’aerolínia va assegurar que treballa per restablir el seu servei “a partir de demà” (per ahir) però també va reconèixer que és possible “que segueixin alguns retards i algunes alteracions. Lamentem profundament les molèsties causades als nostres clients durant aquest període de vacances”, van afegir. Els problemes que va patir BA van coincidir amb l’inici d’una setmana de vacances escolars al Regne Unit i els aeroports estaven plens de persones que es disposaven a sortir de viatge.
El sindicat britànic GMB, amb una gran presència a la compa-nyia, va dir que la caiguda general del sistema informàtic, que va afectar vols de tot el món, “podria haver-se evitat” si l’empresa no hagués traslladat a l’Índia, el 2016, els treballadors del departament informàtic. Un portaveu de BA, integrada dins del grup d’aviació hispanobritànic IAG, va negar aquesta acusació i va assegurar que ells mai posarien en risc “la seguretat i la integritat dels nostres sistemes. Els nostres serveis informàtics són subministrats, globalment, per molts proveïdors, la qual cosa és una pràctica molt habitual en tots els sectors i també dins del mateix Govern britànic”, va declarar aquesta font. L’aerolínia va re-cordar que dona feina a unes 35.000 persones al Regne Unit, uns llocs de treball “qualificats i ben pagats”.
La caiguda del sistema informàtic de BA va tenir efectes en tot el món, i a les xarxes socials es van multiplicar les queixes dels usuaris, que estaven indignats, després d’estar hores parats als aeroports de ciutats com ara Nova York, Estocolm, Roma o Hong Kong. Centenars de viatgers van patir les conseqüències a l’aeroport de Barajas, a Madrid, encara que l’error informàtic no va afectar els vols d’Iberia, companyia també integrada en el grup IAG.
Els experts van advertir que els efectes d’aquest error informàtic, del qual encara no se sap com ha pogut produir-se, podran allargar-se alguns dies en els quals, molt probablement, el servei de BA operarà amb deficiències. També assenyalen que és probable que l’aerolínia que dirigeix l’espanyol Álex Cruz s’enfronti a una elevada factura per la indemnització a passatgers que poden fer les reclamacions pertinents com els garanteix la legislació europea. Des d’aleshores, la companyia està indicant als clients com poden reclamar el menjar i l’allotjament d’aquests dies.