espanya
Els taxistes opten per mantenir la vaga tot i una nova oferta de Foment
L’executiu es compromet a aprovar un nou marc normatiu per transferir les competències sobre les llicències VTC a les comunitats autònomes
Les associacions del taxi Fedetaxi, Antaxi i Elite Taxi van anunciar ahir que mantindran la vaga que secunden a les principals ciutats espanyoles, després de veure “insuficients” les solucions proposades per Foment sobre un nou marc normatiu per a les llicències VTC. Després de gairebé cinc hores de reunió amb el secretari d’Estat d’Infraestructures, Pedro Saura, els taxistes van avançar que es reuniran en diverses assemblees amb els treballadors del sector perquè siguin ells els que decideixin si mantenen les mobilitzacions i en quin format.
El número dos de Foment, que es reunirà avui amb el sector VTC (lloguer de vehicle amb conductor), va assegurar que en el consell de ministres de divendres el govern farà una declaració política de compromís amb el sector del taxi i que a mitjan setembre hi haurà “un nou marc normatiu”. En declaracions a la premsa, els taxistes van precisar que aquest marc s’instrumentaria a través d’un reial decret llei que es portaria a consell de ministres el 14 de setembre i que prèviament es comunicaria al sector per al seu consens.
Foment, que va justificar la situació actual en l’“herència endimoniada” de l’anterior govern, va reiterar la seva intenció de transferir les competències sobre les llicències VTC a les comunitats autònomes. Actualment, la gestió de les autoritzacions i el seu atorgament és competència de les comunitats per delegació de l’Estat, igual que la inspecció d’aquests serveis.
L’anterior equip de Foment sostenia que el problema derivava del buit legal de la Llei òmnibus, aprovada el 2009 pel govern de Zapatero, i que va ser el detonant de les autoritzacions VTC que s’estan atorgant judicialment sobre la base de recursos presentats entre el 2009 i el 2013. Saura va agregar que en el marc de les competències caldria parlar de la denominada “llicència urbana”, com la que ha engegat l’àrea metropolitana de Barcelona, i que ha suspès cautelarment el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, donant la raó a la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència.
La intenció de Foment és adoptar mesures “definitives i estables, i no pegats” gràcies a un marc segur que garanteixi la proporció d’una llicència VTC per 30 de taxi, que avui s’incompleix a gairebé totes les comunitats autònomes pel gran nombre de llicències obtingudes per sentència judicial.
Dubtes sobre el decret llei
Des de Fedetaxi, el seu president, Miguel Ángel Leal, va titllar d’insuficient l’oferta del ministeri, i veu difícil que es pugui tirar endavant el decret llei per la minoria parlamentària que té el PSOE, igual que la transferència de competències a les comunitats autònomes. Al seu torn, el president d’Antaxi, Julio Sanz, va assenyalar que tampoc desconvocaran la vaga perquè l’oferta és escassa, i que la Conferència Nacional de Transport que ha convocat Foment per demà “serà fonamental”. El portaveu d’Elite Taxi, Alberto Álvarez, va dir que li agrada el que diu el ministeri, però que desconvocar la vaga correspon “als companys”.
Des de la patronal de VTC, Unauto, el president, Eduardo Martín, va demanar al govern que “no cedeixi als xantatges” del “monopoli del taxi” i que els garanteixi la seguretat després de conèixer-se que hi ha més de cent cotxes “destrossats” i que alguns han patit impactes de bala.