Catalunya
Els serveis mínims neutralitzen la vaga de vigilants a l'aeroport del Prat
El govern espanyol els va decretar d’un 90% i han deixat sense efecte la protesta de la plantilla que fa els controls de terra a Barcelona
Els serveis mínims del 90% decretats per la vaga indefinida del personal de vigilància de l’aeroport del Prat han deixat sense efecte la protesta de la plantilla de Trablisa, que ha reconegut que les cues als controls de seguretat són fins i tot menors que un dia normal.
L’aeroport del Prat va viure ahir la segona jornada de vaga dels vigilants de seguretat, que va estar marcada, com divendres, per la normalitat i la fluïdesa en els filtres d’accés a les zones d'embarcament.
De fet, els passatgers, tant els de la T1 com els de la T2, van haver d’esperar una mitjana de 15 a 20 minuts per passar el control de seguretat, l’habitual d’un dia d’agost, en plena temporada d’estiu.
La situació va ser fins i tot més tranquil·la que divendres, quan es van arribar a acumular cues d'uns 40 minuts, ja que ahir estava previst que passessin per l’aeroport del Prat uns 160.000 viatgers, mentre que divendres ho van fer uns 185.000.
Els serveis mínims del 90% decretats per la delegació del govern van neutralitzar l’efecte d’aquesta vaga, com va reconèixer la presidenta del comitè d’empresa de Trablisa, Genoveva Serra: “Hi ha menys cues en un dia de vaga que en un de normal”, va afirmar.
En declaracions als mitjans, la representant dels treballadors va tornar a criticar els serveis mínims, que considera excessius i que han fet que “realment no hi hagi vaga”. Va recordar, a més, que “en un dia normal treballen entre 40 i 45 vigilants de seguretat en el control principal de la Terminal 1”, mentre que “durant la vaga n’hi ha 70”.
Serra va criticar així mateix que els empleats estan treballant amb molta pressió i que estan sent més vigilats que la resta de l’any. “Ens diuen: per què mires això, per què pares allò, ara per què pares allò?”, va dir.
Malgrat el poc impacte de l’aturada, va afirmar que la plantilla, formada per uns 500 treballadors, mantindrà la vaga indefinida i confia que la direcció de Trablisa “reaccionarà” i s’asseurà a negociar.
La majoria de passatgers que van al Prat segueixen fent cas de les recomanacions d’AENA i de les companyies aèries i arriben a l’aeroport amb diverses hores d’antelació, tot i l’escassa incidència de la vaga.
Rafa és un dels viatgers que va acudir a l’aeroport més aviat del que és habitual, però en arribar va constatar que “tot es veu tranquil” i va ironitzar: “Podrem menjar alguna cosa i fer turisme d’aeroport”.
“Òbviament hi ha gent, perquè estem en temporada alta, però no hem vist que hi hagi molt problema”, va dir un altre passatger anomenat Javier, que viatja amb la seva parella i va arribar al Prat tres hores abans de la sortida del seu vol.
Segona vaga al Prat
La plantilla de Trablisa, l’empresa que des del 2018 s’encarrega dels controls de seguretat del Prat, va decidir aquesta setmana per àmplia majoria anar a la vaga per exigir millores salarials i laborals, després de fracassar les reunions de mediació entre empresa i sindicats.
L’aeroport del Prat, que fa tot just dues setmanes va viure una altra vaga, la dels treballadors de terra d’Iberia, afrontarà avui la tercera tanda d’aturades dels vigilants de seguretat, en una jornada en què està previst que passin per l’aeroport barceloní unes 180.000 persones i s’operin un miler de vols.