“Els museus no poden quedar al marge de l’era digital”
S’aplica la tecnologia als museus o és un camí inexplorat a Andorra?Estem en un estat encara baix. La tecnologia està més present el dia a dia del museu, per a inventari o gestió de les col·leccions que no pas a la sala.
I a Internet?Les webs són estàtiques, informatives. Caldria fer el salt.
Per poder fer una visita virtual, per exemple?Per tenir webs interactives, ja sigui amb visites virtuals o altres coses per interactuar-hi. S’hauria de dissenyar una estratègia digital, però no al marge del museu.
Els museus han funcionat amb la idea de ‘veniu a veure’ns’. Ara potser cal obrir-se a la xarxa?Exactament. Amb Internet s’ha de poder veure el museu sense límit ni de temps, espai o lloc. No podem quedar al marge de l’era digital, si es perd aquesta oportunitat es perd competitivitat.
De fet, les visites als museus del país han anat a la baixa.Sí, tot i que també hi ha davallada de visitants global al país. Cal fer accions per recuperar el nombre de visitants. El volum és important, però no pas menys que l’experiència que s’emporta de la visita i les tecnologies faciliten la generació de noves experiències.
Posem-ho en pràctica: a la Farga Rossell, per exemple, quina estratègia digital pot aplicar?La Farga, quan va entrar en funcionament, va ser molt revolucionària per oferir audiovisuals molt potents. Però s’hi podrien fer coses a través de la web, o navegar-hi amb tauleta pel museu, i no només amb un codi QR, sinó amb temes de realitat augmentada, posem per cas. Perquè no intentar digitalment fer ferro amb una simulació per entendre la dificultat d’aquella època? Es tracta de poder satisfer la curiositat de tots els visitants amb els seus diferents nivells.
Digui’m algun cas forà que ho està fent molt bé a la xarxa.La Tate i el MNAC. I a nivell de país, a Escòcia s’ha dissenyat un pla nacional per fer la integració de les tecnologies als museus.
El que planteja seria molt clar d’implantar?Cada museu hauria de fer la seva diagnosi. Però de vegades només amb una bona presència a la web o una bona estratègia a les xarxes socials ja funciona i això no és extremadament car. S’ha d’entendre que s’hi ha d’anar invertint, mantenint i mimant. No podem fer el canvi a les noves tecnologies sense un canvi de mentalitat.
El turista ara no ho té fàcil per trobar els museus. Cal millorar-ne la visibilitat?Sí, amb cartells anunciadors, senyalística, webs... s’ha de fer una aposta perquè el turisme cultural, més enllà dels grans esdeveniments que són fantàstics i s’han de continuar fent, no s’ha de descuidar el que ja tenim.
De què fa falta un museu?El nacional!?(riu). A la mida del nostre país, tampoc calen obres faraòniques, però sí que doni una lectura global del que és Andorra.