“Busquem la relació social, els vincles, la comunicació”

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Quants nens tenen a Impuls?Tenim 24 nens, 11 estan aquí des les 9 a les 17 hores. N’hi ha 8 més a l’escola bressol i traslladem els nostres especialistes i fem les intervencions in situ, buscant la inclusió des d’edats primerenques. I?tenim 5 nens en tractaments ambulatoris, que vénen per rebre les sessions d’estimulació.

Nens amb perfils i necessitats molt diverses?Tenim molts perfils diferents de dificultats i de desenvolupaments i el que intentem és donar la màxima resposta a les necessitats de cada nen i de cada família. Ens adaptem moltíssim.

Parla de les famílies. Costa que ho assumeixin?Treballem en unes franges d’edat amb les quals les famílies estan tot just o en una situació de xoc perquè acaben de rebre un diagnòstic o perquè veuen que hi ha alguna cosa que no acaba de funcionar. Arriben en situacions delicades, de vegades no hi ha continuïtat, però són poquets casos. Però sabem que hi ha casos que no arriben al servei perquè prefereixen esperar... són situacions que hem de comprendre, són súper delicades.

Què hi aporta el dinosaure-robot al treball amb els nens?Ve a omplir una part important. El PLEO no és una joguina però sí que en té l’aspecte. Té els avantatges d’una mascota, perquè es comporta d’alguna manera igual, i té possibilitats d’aprendre. Hi ha nens que ara mateix li tenen molta por...

Per què?Hi ha nens amb autisme o trastorns del desenvolupament que tenen una disposició complicada respecte a les novetats o coses que no acaben d’entendre. I és una eina que ens ajuda a treballar això precisament. D’altres l’agafen i li estiren la cua... i també ho has de treballar perquè el que hem d’ensenyar és quins són els comportaments adequats.

Quines activitats poden compartir?El PLEO té un rellotge biològic i ha de fer les coses que faria una mascota. Ha de menjar, se l’ha de cuidar, ha de tenir moments de joc i nosaltres li hem de proporcionar. Busquem que s’estableixin vincles afectius, la relació social, la comunicació, la responsabilitat.

S’avança en la inclusió dels nens a l’escola ordinària?Andorra és un país privilegiat en aquest sentit. A tots els àmbits. Des de l’estimulació precoç, per la intensitat dels serveis, a les respostes que es donen des de Progrés, amb moltíssims especialistes de suport a totes les escoles, o des del món laboral. A l’escola s’estan fent passos cap a la inclusió, el que passa és que és més complexe i s’ha d’estudiar cas per cas, però s’estan fent passos.

Poden arribar a l’escola sense necessitat ja de tenir el suport especialitzat?Tenim casos que segueixen una línia ordinària i l’escola Meritxell desapareix. No té perquè haver-hi una relació sistemàtica Impuls-discapacitat.

tracking