“L’esperit de les Brompton s’ha mantingut amb els anys”
Els que coneguin les bicicletes Brompton no crec que se les imaginin en una cursa com la d’aquest cap de setmana a Montmeló.Les curses són una excusa més que tenen els amants de les Brompton per trobar-se. Molts dels usuaris que entren a l’univers d’aquestes bicicletes es converteixen en fanàtics.
Com són aquesta mena de trobades o les curses?Són molt familiars, plenes d’activitats paral·leles com concursos per veure qui és capaç de plegar-les i desplegar-les més de pressa, el rècord està en poc més de cinc segons, o s’hi fan demostracions on he arribat a veure exhibicions de trial. A les curses els participants estan obligats a córrer amb vestit, camisa i corbata i tenen un aire molt còmic i divertit.
Andrew Ritchie, el seu creador a final dels anys setanta, en parla com “el Mini de les dues rodes”. Com s’ha arribat a aquest estatus gairebé de culte?És un tipus de bicicleta que no ha variat des de llavors. Els materials han evolucionat, però per la resta és igual i el concepte amb el qual van ser creades, com una bicicleta lleugera i funcional per a una ciutat com Londres, es manté.
Els anglesos saben vendre molt bé tota aquesta mena de productes que calen a la cultura popular.Tot el que rodeja les Brompton és molt anglès, però no tan sols és una qüestió de saber vendre el producte. Es busca l’exclusivitat, fer alguna cosa diferent, s’ha mantingut aquest esperit diferencial amb el pas dels anys.
Existeixen imitacions de les Brompton?Durant una època es van fabricar a la Xina i això va fer que en sortissin còpies, però després de diversos judicis ara només es fabriquen a Anglaterra, en una fàbrica en concret.
Potser per aquesta exclusivitat hi ha qui compara els usuaris de Bromptom amb els militants d’Apple. És així?El perfil de client pot ser molt semblant, és molt fidel. Però és diferent al cas d’Apple, que és una marca que tothom coneix en sigui o no usuari. Les Brompton aquí són encara poc conegudes per qui no és usuari de la bicicleta.
Un concepte tan urbà com la Brompton és exportable aquí, a Andorra?La idea és molt urbana pel fet de desplaçar-s’hi o poder plegar-la i dur-la al transport públic. La majoria de gent que s’hi interessa encara és gent de fora, però a poc a poc va creixent l’interès.
Falta cultura de l’ús diari de la bicicleta i no tan sols esportiu?Sí, encara hi ha poca gent que la utilitza en el dia a dia, per anar a la feina o fer encàrrecs. Si se’n fomentés l’ús potser més gent s’hi animaria.
Pel que fa a infraestructures es refereix?Exacte. Volem ser un país de la bicicleta amb esdeveniments com la Copa del Món de BTT o el Tour, però encara ens falta molt camí per endavant en aquest sentit.