“Com més tard comencin els nens amb la tauleta, millor”

48970.jpg

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Quins anys són clau per al desenvolupament cerebral dels nens?Sempre s’ha d’anar segons la capacitat madurativa de cada nano, però ja s’ha d’actuar des del naixement. Sovint, quan van a les llars d’infants no es dóna valor al fet que els facin gatejar i fomentar la manipulació, però és la base.

Per què?Dels 0 a 3 anys s’estructura la base del llenguatge, l’atenció, el moviment... Les etapes següents també són importants, però si s’ha fet un bon treball de base l’aprenentatge i el desenvolupament seran més sòlids.

Els nens d’avui i els de fa uns anys són molt diferents?Els cervells són iguals però la dinàmica d’estímuls que reben ha canviat molt.

El canvi és per millorar?Em preocupa que ara des de ben petits es dóna molta més importància a l’aprenentatge cultural i oblidem el moviment, un aspecte clau en el desenvolupament.

Quines conseqüències té?Si els processos de gatejar, córrer i saltar no s’estimulen en la mateixa proporció que el vessant mental hi una un desfasament en el desenvolupament global.

Quins efectes tenen les tauletes en els nens petits?Si s’usa molt, el nen s’acostuma a tenir un camp visual molt reduït. La visió se centra específicament en el centre de la imatge però no desenvolupa la visió perifèrica tant com el que està a la munta­nya, corre o salta. I aquesta visió és important per fer una bona lectura, per exemple, i important per al procés educatiu.

A partir de quina edat recomana, doncs, l’ús de la tauleta?Si s’usa molt es genera cert vici. Per tant, com més tard, millor.

A llegir quan creu que s’ha de començar?Hi ha molta controvèrsia. Hi ha nens que amb 4 anys estan preparats però altres que no estan prou madurs fins als 6. I si ens hi posem als 4, un percentatge de nens no ho gaudiran, ho patiran, i tindran la sensació que no ho fan com els altres.

Què proposa?Començar el procés de lectoescriptura més tard. A Finlàndia es fa amb 7 anys i el nen està molt preparat. I als 9 ja són els més bons lectors de la CEE.

Ara hi ha més nens hiperestimulats?Sí, ara n’hi ha amb més inquietud, més necessitat de moure’s perquè els arriben molts estímuls i ho han de canalitzar d’alguna manera i una via és moure’s. Però també han d’aprendre a controlar el moviment i a centrar l’atenció.

Hi ha predisposició genètica a patir TDAH?Hi ha gent que sí. Si és el cas, he d’educar el nen perquè cada cop sigui menys impulsiu: li hauré d’abaixar el nivell d’estímuls i fer-li fer activitats tranquil·les, com escoltar música i no anar a la seva dinàmica que té per predisposició. I això en l’àmbit educatiu s’ha de potenciar.

tracking