Teresa Farré
“Els nens són conscients de la necessitat de reutilitzar”
Ànima del projecte Escoles Verdes. Des que l’escola andorrana de maternal i primera ensenyança de la Massana va inscriure’s al programa, aquesta mestra ha estat peça clau en el seu desenvolupament
Al’escola la defineixen com la representant de les Escoles Verdes. Com sorgeix aquest càrrec?
He estat des del principi a la comissió de les Escoles Verdes des que hi vam entrar, ara fa sis anys. Segurament sóc la que té la visió més general, perquè sóc l’única que hi és des del primer dia, però hi ha molta més gent implicada fent feina.
18 centres del país, 5.555 alumnes, formen part de les Escoles Verdes. Però, ben bé què persegueix aquest projecte?
Està impulsat des d’Andorra Sostenible. Pretén ser un punt de trobada i intercanvi de les idees per promoure la conservació i la millora del medi ambient. I la nostra escola hi és des del primer dia.
I a efectes pràctics? Com es materialitza això?
Es tracta d’impulsar projectes. N’hi ha de tots tipus. Des de, per exemple, deixar d’utilitzar els tovallons de paper i fer servir els de roba a la cuina a recollir taps de plàstic. L’any passat per a dos casos concrets, aquest per a l’escola de Meritxell. Canviar l’estructura de les excursions per conèixer l’entorn més proper... Els projectes són infinits i seguim sumant sense eliminar-ne cap.
Amb quin es queda?
El que recordo amb més carinyo és un que vam fer a maternal B on amb paper reciclat vam elaborar les postals de Nadal per enviar a casa. Va ser un dels primers que vam fer quan vam sumar-nos al projecte de les Escoles Verdes.
Per què va decidir implicar-s’hi?
A les escoles ens ho van oferir i vam dir que sí. Llavors des de la direcció ens ho van proposar al claustre i m’hi vaig afegir.
Però suposo que el tipus de projecte aniria amb el seu tarannà?
La veritat és que sí. Sóc una persona que reciclo des de sempre, m’agrada molt aprofitar les coses, reutilitzar tot el que puc, els treballs manuals... Aquest any, per exemple, a l’aula hem construït mitjans de transport amb brics, ampolles... Tot fet amb material reutilitzable.
I totes aquestes accions tenen acceptació entre l’alumnat?
L’altre dia en parlàvem amb una companya, però és així, i més del que ens pensem. Quan han de demanar material, ells mateixos demanen que sigui reutilitzable, fulls en brut, per exemple. Si un dia fem servir paper en lloc de tovalloles perquè hem fet pintura, se sorprenen. Els nens són conscients de la necessitat de reutilitzar i reciclar.
Aquest any, a més, la vostra escola ha estat la seu del fòrum de les Escoles Verdes.
Sí. Hi han participat 190 alumnes i 50 adults. És itinerant i aquest any ens ha tocat a nosaltres, ha estat una gran experiència que ens ha agradat molt, enriquidora. Comparteixes idees amb totes les escoles, dels diferents sistemes educatius i edats. És una barreja que t’aporta moltes coses. En el nostre cas, per exemple, del darrer fòrum vam treure la idea de fer tallers, que fins ara no en fèiem i que aquest curs hem implantat i que ha tingut una molt bona rebuda.