Marc Cortés

“Qui no té clars els objectius a la xarxa està mort”

Col·laborador acadèmic del departament de Direcció de Màrqueting a Esade. Fa una conferència avui (19 h, Art hotel), sota el títol ‘De les 4P’s a les 4F’s del màrqueting digital: el repte de gestionar experiències de consum pel ‘new shopper’’

Marc Cortés

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Parlarà de les 4P i les 4F. Què volen dir?

Fins fa poc, el màrqueting girava al voltant de les 4P. Les marques treballaven el producte, el preu, la comunicació i la distribució (en anglès). Avui dia ens trobem que és insuficient i hem de complementar-ho. Per això, des de la perspectiva digital s’ha creat les 4F. Les marques treballen el flux, la funcionalitat, el feedback i la fidelització.

Quins països van més avançats en màrqueting digital?

Els països on està més desenvolupat són el Regne Unit i Alemanya. Estats Units n’és un altre i a alguns espais del sud-est asiàtic, com el Japó, es poden trobar exemples interessants. També trobem grans models de negoci que ho estan utilitzant, com la Xina, però són incomplerts

Per què?

Treballen bé el flux i la funcionalitat, però no fan res per la cultura pròpia del país, amb el feedback i la creació de comunitats.

En quin punt es troba Andorra?

Pel tipus de serveis que hi ha a Andorra, tot el que està relacionat amb el turisme, que és una indústria que s’ha digitalitzat molt, ja ha començat aquest procés i en alguns casos hi ha pràctiques interessants. El sector financer també està avançat. Andorra és un país que ja ha fet molta feina al voltant del màrqueting digital, però encara li queda camí.

Una empresa sense presència a la xarxa està condemnada?

Més que això jo diria que una empresa que no té clar com defensar els seus objectius a la xarxa està completament morta, que és diferent. Una cosa és ser a la xarxa i l’altra fixar-s’hi objectius.

Les xarxes han rebut moltes crítiques. Les comparteix?

No. Moltes vegades el que fem és culpabilitzar el mitjà. És com quan diem que els continguts de la televisió fa que la gent sigui molt agressiva. En tot cas serà el consum d’aquests mitjans. Penso que tot allò digital és una oportunitat excepcional que ens amplia les capacitats de comunicació, de coneixement i de generar cultura. Evidentment el que és més rellevant és l’ús que se’n fa. No són les xarxes ni la tecnologia en si mateix, sinó el mal ús que s’hi pot fer.

Com és el ‘new shopper’?

La xarxa permet que el consumidor prengui decisions de manera diferent. Estem més connectats, informats i ocupats i volem prendre decisions de manera ràpida. Tenim una sensació de poder més alta. Amb un comentari a Twitter ens donaran una resposta ràpida. Això suposa un perfil de comprador diferent i obliga a transformar la manera en com les marques reaccionen.

Com serà el perfil del consumidor d’aquí a uns anys?

Crec que seguirà en aquesta línia. Continuarà sent una persona molt social i exigent amb capacitat d’obtenir informació i de processar-la per prendre decisions, molt social. Serà un consumidor molt actiu i no tan passiu com ha estat molts anys esperant rebre els missatges comercials de les empreses.

tracking