Montserrat Garcia Ortiz
“No ens adonem de la dificultat que suposa llegir”
Adquirir l’hàbit de la lectura com si fos un joc. La psicòloga i directora del projecte Glifinga participar a la biblioteca de Sant Agustí en una sessió de l’Escola de Pares per explicar els avantatges del mètode Glifing en la millora de la capacitat lectora dels infants.
L’objectiu del mètode Glifing és millorar la capacitat lectora dels infants?
Glifing és un mètode d’entrenament de la lectura que s’aplica mitjançant un programa informàtic de format lúdic, però també és un mètode que permet detectar les dificultats per llegir i corregir-les.
En tot cas, pressuposa que l’hàbit de lectura ja hi és.
Al contrari. És un mètode indicat sobretot per a aquells nens que no llegeixen. I no ho fan perquè els costa molt. Quan hi estem acostumats no ens adonem, però hem de pensar que llegir és una tasca molt difícil. Si tens facilitat per llegir ràpid és una experiència agradable, però quan no és així llegir un text a poc a poc pot esdevenir una veritable tortura.
Al sistema educatiu finlandès, tan admirat, els nens comencen a llegir als 7 anys; a casa nostra, esperem que ho facin entre els 4 i 5 anys. Els exigim massa?
Potser sí. Hi ha nens que poden començar a llegir als quatre anys, però el més normal és que comencin entre els cinc i sis anys, i es considera que als set anys ja són cognitivament madurs per llegir amb normalitat.
I el mètode Glifing, a partir de quina edat és recomanable aplicar-lo?
Amb els nens d’entre quatre i cinc anys comencem a treballar les habilitats prèvies a la lectura, com ara la consciència fonològica (la relació entre sons i paraules), que es treballa de manera oral, o l’adquisició de vocabulari. És important que el nen adquireixi en aquest període una memòria de treball que després li resultarà bàsica, perquè s’ha comprovat que té una correlació directa amb l’èxit acadèmic que podrà assolir en un futur.
Llegir a la pantalla de l’ordinador suposa el mateix grau d’atenció i de comprensió que llegir un paper?
La comprensió d’un text no depèn de si el llegim a l’ordinador o en un paper. Senzillament són eines diferents. L’important és l’atenció, que requereix un entrenament de l’autocontrol.
Els pares reben també formació per acompanyar els fills en l’aplicació del mètode?
Hi ha escoles que obren les aules als pares perquè tinguin també un entrenament en el mètode. Tanmateix, el nen mai no està sol davant l’ordinador; sempre té l’acompanyament d’un company o d’un tutor.
Els llibres que recomanem als infants són realment els més adients per afavorir la lectura?
Actualment hi ha un ventall amplíssim on triar. Tanmateix, jo recomano acudir sovint a les biblioteques públiques, que fan una molt bona feina en aquest sentit.
Quin índex d’èxit han assolit fins ara?
Des del 2013 que vam completar la primera fase de recerca i es va començar a aplicar a les escoles hem tingut èxit en el 90 per cent dels casos. És moltíssim, però és així. Ara estem treballant per poder aplicar també el mètode Glifing a infants amb discapacitats.