Montserrat Casalprim

“La diversitat educativa es reflecteix als llocs de treball”

Convençuda de la qualitat que aporta la convivència de tres sistemes educatius. 44 anys. Premi ‘cum laude’ de dret i economia per la tesi ‘L’eficiència del procés educatiu de maternal i primera ensenyança a Andorra’. Li entregaran el guardó el dia 25.

“La diversitat educativa es reflecteix als llocs de treball”

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

És eficient el procés educatiu de maternal i primera ense­nyança a Andorra?

Sí. De fet, la motivació que em va portar a fer aquesta tesi va ser el convenciment de la qualitat elevada d’oferta educativa que tenim a Andorra i vetllar perquè es mantingui i es conscienciï la societat de com d’afortunats som de tenir aquesta oferta educativa tan àmplia i dispersa.

La convivència dels tres sistemes, així, és un avantatge?

Completament. La meva motivació va ser aquesta, donar eines als responsables educatius del país per continuar vetllant per garantir aquesta oferta tan diversa. És un gran avantatge i ho veiem reflectit als llocs de treball: tot ho analitzes des de diferents perspectives, no tan sols pel tema lingüístic, sinó també pel tema cultural o l’enfocament diferent de l’educació dels diversos sistemes.

Ha analitzat la manera d’ense­nyar?

No, la meva tesi és purament d’eficiència econòmica. El que analitzo és com cada sistema transforma uns recursos amb un resultat. Saber com optimitzar els recursos educatius per assolir el mateix nivell.

Quina és la principal conclusió?

Com ja s’ha trobat en estudis previs, que hi ha una elevada influència de l’entorn socioeconòmic i familiar dels alumnes. És un input que no pot controlar l’escola però sí que té influència en el resultat. Si tenim en compte aquest factor deixa d’haver-hi diferències entre sistemes educatius.

Quins punts forts i punts dèbils ha trobat?

L’objectiu de la tesi no era dir aquest és millor que un altre, sinó que partim de la base que Andor­ra té un sistema educatiu propi però també una educació pública i accessible per a totes les famílies molt diversa, que permet de manera gratuïta poder escollir el sistema amb què cada família se senti més còmode.

Però hi ha diferències.

Sí, uns són més intensius amb el recurs humà, altres amb el financer, també n’hi ha que són més intensius amb els horaris, el procés de selecció del professorat tampoc és igual, però no et puc dir que un sigui més fort que un altre. La gran riquesa és aquesta diversitat que ens fa tenir una mentalitat més oberta.

L’estudi es va fer entre els cursos 2005 i 2011. Hi ha hagut gaires canvis?

Un dels sistemes està tancant escoles. Aquest era el perill que motivava la tesi: hi ha algun factor que faci que aquest sistema sigui menys eficient que la resta? Doncs no.

Andorra és un model a seguir?

Segur, jo estic convençuda de la riquesa que tenim. Tres sistemes educatius amb escoles públiques no existeix enlloc més. Fins ara s’havien fet estudis d’eficiència educativa entre països diferents, però els resultats no eren concloents perquè venien condicionats per l’entorn socioeconòmic global de cada país. La novetat és que s’ha pogut comparar en un país amb les mateixes variables.

tracking