Oriol Travesset
“El transport és un factor clau per evitar el canvi climàtic”
La setmana passada es va doctorar ‘cum laude’ a la Universitat Politècnica de Catalunya amb una tesi sobre el model energètic del Principat i la transició cap a un sistema més sostenible.
Què el va portar a investigar sobre les possibilitats energètiques del país?
Tot i que soc enginyer de telecomunicacions, sempre m’he mostrat interessat per aquest tema. Vaig fer un màster en energies renovables i un altre en sostenibilitat. Després se’m va plantejar col·laborar amb l’OBSA en la línia que estava encetant, molt lligada al Llibre Blanc de l’Energia. A partir d’aquí vaig començar a estudiar mesures energètiques.
En què consisteix l’estudi?
S’ha agafat tota la informació sobre els potencials energètics d’Andorra i s’ha aplicat a una sèrie d’escenaris, per veure què passaria en cada cas, cap a on ens portaria cada model. Això permet saber si amb les polítiques que ja hi ha en marxa serem capaços d’acomplir els compromisos contrets davant l’ONU. I en cas negatiu, plantejar alternatives.
I s’estan acomplint?
Podem dir que es va en la bona direcció, però encara calen moltes més mesures o reforçar molt més les que ja hi ha en marxa. I no n’hi haurà prou de centrar-se en un sol aspecte. Caldrà diversificar-se al màxim.
Quines són les energies amb més potencial a Andorra?
A hores d’ara l’energia hidroelèctrica és l’única renovable que tenim i una de les que té més possibilitats al país. Aquest seria, doncs, un tipus d’energia que caldria prioritzar, tant per factors econòmics com ambientals. Però al final no ens haurem de centrar en una tecnologia en concret, sinó que caldrà tirar de les diverses opcions que tenim a l’abast.
Com ara quines?
La cogeneració amb biomassa, per exemple. I l’energia solar fotovoltaica també té potencial, més enllà de la seva instal·lació en edificis. Pel que fa a d’altres, com l’energia eòlica, ja és més complicat...
Per què?
Perquè planteja problemes difícils de resoldre, quant al terreny o l’accés de maquinària pesant.
Per al nou model energètic també cal un canvi de mentalitat de la població? Per exemple en l’ús del transport...
El transport és un dels factors clau per evitar el canvi climàtic, i potser on tenim nivells de dependència més alts. Evidentment, el vehicle elèctric té un gran potencial d’estalvi d’energètic i de reducció d’emissions. Però també cal incentivar nous hàbits: caminar, anar amb bici, compartir cotxe, fomentar el teletreball, utilitzar el transport públic...
Hi ha prou conscienciació social sobre les energies renovables?
Com passa amb qualsevol novetat, arrencar sempre és difícil. Però el més important és que hi hagi prou suport institucional per facilitar aquesta posada en marxa i normalitzar la qüestió.