Lorena Nieto

“Una part molt beneficiosa dels tallers és l''efecte grup'”

Estimulació cognitiva per combatre els símptomes de l’esclerosi múltiple. Una de les professionals del Saine (Servei d’Atenció i Intervenció Neuropsicològica) que dirigeixen els tallers setmanals organitzats per l’associació Trana i Crèdit Andorrà.

“Una part molt beneficiosa dels tallers és l''efecte grup'”D. M.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Què es treballa en els tallers?

Busquem una estimu­lació cognitiva molt pensada per a les dificultats que implica la patologia. Proposem una sèrie d’exercicis semblants a la vida diària i els fem però amb psicoeducació: expliquem quina funció estem treballant, el paral·lelisme entre aquella tasca i el dia a dia, quines ajudes podem utilitzar. Treballem la consciència i la informació sobre les habilitats cognitives i molt les estratègies compensatòries.

Estratègies compensatòries, què vol dir?

És difícil pensar en una restitució del dèficit, anar enrere en la malaltia, però podem entrenar al màxim una funció i establir unes ajudes que facilitin la vida. Un exemple: tinc problemes atencionals, entreno l’atenció però també es tracta de veure a la vida diària com puc pal·liar aquesta mancança: una agenda, alarmes. I per utilitzar-les de manera adequada primer he de ser molt conscient que tinc aquesta mancança. I per això també s’ha de treballar la psicoeducació.

També s’ha de treballar el suport psicològic?

El que plantegem és fer un cop cada mes o mes i mig una sessió més dedicada a aspectes emocionals. Sabem que hi ha una prevalença molt alta de simptomatologia més afectiva relacionada amb l’esclerosi múltiple. I hi ha una part que és extremament beneficiosa que és l’efecte grup.

Qui acudeix als tallers ha assimilat el diagnòstic?

Hi ha un recorregut fins que estàs preparat. Acudir a una associació arriba en un moment en què psicològicament s’ha assimilat què implica rebre un diagnostic d’aquest tipus. Però durant aquests anys hi ha hagut perfils de tota mena i també és el beneficiós del grup, que hi hagi persones en moments vitals totalment diferents. Qui et pot entendre millor que una persona que fa cinc anys que està diagnosticada o deu?

Hi ha desconeixement de la malaltia?

Per això és tan fonamental la psicoeducació. Hi ha un aspecte molt característic de l’esclerosi múltiple que és la fatiga, no tan sols física, també cognitiva. I a més amb fluctuació, pot ser que un dia rendeixi però l’endemà no em pugui concentrar per seguir el fil d’una conversa o un llibre. Comprendre aquesta fatiga, detectar els signes i intentar compensar-ho és molt important.

Quins beneficis aporta l’estimulació cognitiva?

Feta d’una manera freqüent i sistemàtica ajuda a fer un manteniment. No permet anar enrere però sí que podem contenir el deteriorament. A més, a partir de la psicoeducació, si els pacients utilitzen estratègies compensatòries perquè entenen molt més les seves dificultats, també es fa contenció de l’impacte funcional.

Preparació i informació són una fortalesa per al pacient?

El que sabem és que una persona com més informada està més entrenada està i més mesures pot posar perquè l’impacte en el seu dia a dia sigui menor.

tracking