Iker Lizama
“Els nens aprenen millor jugant que no pas asseguts”
El vessant pedagògic de la robòtica. 24 anys, de la Massana. Fa cursos amb nens de 6 a 14 anys a les escoles i tallers on ensenya a construir i programar robots. Aquesta setmana n’impartirà un a Andorobots.
Què aporten els robots a l’educació?
Aporten molta creativitat als nens perquè els dones les peces Lego de tota la vida i les transformen en objectes reals. Els ensenyo a construir i programar, i el bo que té la robòtica és que no hi ha només una solució.
I els agrada?
Encara no he tingut cap nen que no n’hagi sortit content. Sempre venen amb ganes.
Ho introduiria a l’escola?
Estaria molt bé. La robòtica ajuda molt els nens a estructurar i seguir una lògica. A primària encara no n’hi ha, però a secundària i batxillerat ja s’estan utilitzant robots en competicions, tot i que encara no està dins el pla docent.
I hi hauria de ser?
Les escoles se n’haurien de preocupar perquè l’aprenentatge dels conceptes amb aquest material funciona molt bé. És un aprenentatge molt més lúdic, i s’ha de dir que els nens aprenen millor jugant que no pas asseguts.
Encara hi ha diferències entre nens i nenes?
Fa poc que estic veient que les nenes s’animen i s’hi comencen a apuntar. Sempre he tingut més nens que nenes, però cada cop menys. Per exemple ara de cada deu nens tinc dues nenes.
I entre els tipus de jocs?
Doncs he de dir que el que sí que he notat molt és que els que tenen Legos de petits tenen molta més habilitat construint.
La robòtica és assequible?
No és un material barat, però tothom hi pot accedir perquè és un material que dura molt de temps. Si ho cuides bé no has de fer canvis de material i per tant la relació qualitat preu està molt bé.
Diria que el futur passa per aquí?
Sí, les joguines de robòtica serviran com a base a les carreres més científiques. Són un bon punt de partida. L’estructuració dels passos ajuda els nens a fixar-se més en les coses i observar quin és el procediment a dur a terme per aconseguir el seu objectiu.
Va arrelant aquí la robòtica?
Aquí a Andorra estem una mica endarrerits i per a molts pares és un tema desconegut. Encara n’hi ha molts que em diuen que no saben que aquí es fa robòtica, que fem extraescolars a les escoles. Hi ha molt desconeixement, però és un tema que està pujant i va millorant, tot i que costa.
I es pot fer des de ben petit, oi?
Sí, sí, es pot fer robòtica ja des dels quatre o cinc anys. I a partir dels sis anys ja poden començar a programar i tot.
De moment fa classes a l’escola francesa i tallers durant les vacances escolars.
Sí, hem començat aquest any amb petits i grans i l’any que ve provarem d’incorporar una hora a la setmana de robòtica a les ludoteques.