Narcís Romà

“Quan comprem, arriba un moment que ja no pensem”

Comerç local, consum global Convidat pel Cetap, ha ofert una xerrada dins el cicle Cafè-Comerç sobre com el comerç local pot aprofitar les xarxes socials per fidelitzar i augmentar la clientela.

Narcís RomàM.V

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Si no som a les xarxes socials, no som res?

Els darrers vint anys tot ha canviat moltíssim. Primer amb Internet, que va fer possible que ens connectéssim amb tot el món, i després amb els mòbils intel·ligents, que han convertit l’usuari en un node més d’aquesta xarxa global. Els que vam créixer en un entorn analògic ens hem hagut d’adaptar a aquesta nova realitat, mentre que molts comerços, en canvi, no han completat encara el seu procés de modernització.

Potser hi ha comerciants als quals ja els està bé anar fent com sempre?

Per terme mitjà, el 80 per cent de les transaccions comercials són presencials i el 20 per cent es fan on-line, quan fa tan sols uns quinze anys només ho eren el dos per cent...

La tendència és que s’inverteixin els percentatges, vol dir?

A casa nostra, no. Som mediter­ranis i ens agrada sortir a passejar i fer vida al carrer. La venda a distància existeix fa molt de temps, però a diferència dels països nòrdics, aquí havia tingut fins ara un pes anecdòtic. Tanmateix, un comerç que renuncia a una cinquena part de les vendes potencials es pot trobar amb un seriós problema de viabilitat.

No és igual d’arriscat voler competir amb les grans multinacionals del comerç a les xarxes?

La competència de fora ja hi és, i a més amb una oferta més àmplia. Davant d’això, només hi ha quatre opcions: no fer res, que, evidentment, no és una bona opció; utilitzar Internet per fidelitzar la clientela de proximitat; aprofitar les grans plataformes de venda per col·locar els nostres productes; o bé obrir la nostra botiga on-line, que de fet equival a obrir un altre negoci.

Com puc saber quina opció em convé més?

Cal valorar-ho en funció del tipus de negoci, dels productes que comercialitzes... I a banda d’això, també hi té a veure el grau d’ambició amb què vols gestionar l’empresa.

Un cop soc a les xarxes, que el client em trobi és qüestió de pagar més als cercadors?

No necessàriament. De fet, no cal en absolut tenir una web. És més pràctic i molt més barat obrir un compte a la xarxa que ens pugui fer més servei, i aprofitar les eines de localització a l’abast, com ara Google maps, perquè els clients potencials ens trobin fàcilment.

Quins sectors són més demandats pels consumidors digitals?

En general, aquells productes que demanen del consumidor una recerca d’informació prèvia a formalitzar la compra. Complements, roba, tiquets...

El preu és el que més influeix en la decisió del comprador?

Al comerç digital el preu ja no és un criteri decisiu. És més important la varietat de l’oferta, per exemple, o la serietat en el servei.

I la seguretat?

Un cop has fet unes quantes compres, es perd la por. Quan comprem hi ha un moment que deixem de pensar i prenem decisions en funció d’altres factors.

tracking