Mila Naranjo
“Els alumnes són capaços d'ajudar-se per aprendre”
L’aprenentatge cooperatiu per afavorir la inclusió. Forma part del grup de recerca d’atenció a la diversitat a la Universitat de Vic coordinat per José Ramón Lago. Durant tres anys ha format professors de l’Escola andorrana sobre el treball cooperatiu a l’aula.
Fa tres anys que van començar les formacions a mestres de l’Escola andorrana. Amb quin objectiu?
Hi havia tot un plantejament de canviar la metodologia docent, per treballar més per unitats globalitzades, amb un treball més interdisciplinari, fomentant l’aprenentatge cooperatiu entre els alumnes. Es van posar en contacte amb la universitat i des del grup de recerca d’atenció a la diversitat vaig entomar el repte de venir a formar els docents a Andorra.
I a partir d’aquí?
L’objectiu del programa és poder formar a tres anys vista. En el primer any es forma els docents de manera individual sobre diferents aspectes de l’aprenentatge cooperatiu. Durant els dos següents l’objectiu és generar una estructura en l’àmbit més general de centre educatiu. Fonamentalment hi ha tres aspectes: la importància de cohesionar el grup i generar un bon clima a l’aula, utilitzar estructures cooperatives i desplegar accions específiques per ensenyar a cooperar als alumnes.
Com es pot afavorir l’aprenentatge cooperatiu en un entorn de diversitat?
La idea és que puguin aprendre junts alumnes per molt diferents que siguin, que mitjançant aquesta participació i sobretot l’ajuda mútua puguin ser presents tots els alumnes a l’aula.
Abans no era així?
En el tipus d’escolarització que vam viure nosaltres només un mestre ajudava els vint o trenta alumnes que hi havia a l’aula. Amb l’aprenentatge cooperatiu els alumnes són capaços d’ajudar-se entre si per aprendre. Normalment pensem que els que ajuden són els que en saben més, però amb l’aprenentatge cooperatiu volem que es posi de manifest una ajuda mútua en tots els sentits.
En què es distingeix l’Escola andorrana?
Realment és un gran model de planificació i disseny de les unitats didàctiques. Ja ho tenen tot molt ben pensat i dissenyat, de manera que el docent el que fa és un acompanyament exhaustiu de quin és el treball de construcció del coneixement.
Quines són les particularitats del context al Principat?
L’Escola andorrana té molt mèrit perquè acull molta diversitat en diferents nivells. Potser socialment no és tan evident però pel que fa a capacitats o a acollir nens amb trastorns o discapacitats sí que els acull i els atén.
És important adaptar les activitats al context de l’alumnat?
Evidentment, i les decisions s’ajusten en funció de les necessitats i característiques dels alumnes que tens al davant. El perfil de docent a Andorra està molt implicat i té un compromís extraordinari. Els professors són molt conscients de la tasca que fan.