Francesc Lozano Winterhalder
“L'administració necessita la pressió sana dels ciutadans”
Professor a ESADE de medi ambient i sostenibilitat. També consultor internacional, va participar dijous a la taula rodona de la Serenalla Market sobre les polítiques i els nous projectes de sostenibilitat en àrees urbanes.
Als països de munta-nya es fa prou per la sostenibilitat?
Als països de muntanya el gran avantatge és que hi ha una enorme massa forestal que pot contrarestar en gran manera el canvi climàtic. Hi ha molts països de muntanya que no solament compensen la seva totalitat de les emissions, sinó que a més són captadors nets de diòxid de carboni. Hi ha un cas paradigmàtic que és el de Bhutan, que té la massa forestal per absorbir el seu trànsit rodat, que és poc perquè tampoc es troben en un grau de desenvolupament molt alt.
I Andorra, en quina situació es troba?
Desconec els números de la massa forestal en relació amb el diòxid de carboni que s’emet. És un país desenvolupat amb un parc mòbil important i amb emissions de diòxid de carboni d’altres orígens, i crec que podria ser perfectament compensat amb la seva massa forestal.
Vostè fa un incís sobre el trànsit.
Jo penso que s’ha d’incidir sobre el trànsit i el que és el parc mòbil. Això pot sonar a vegades que anem contra el progrés, però hem de pensar que el trànsit és el principal component mundial en emissions de diòxid de carboni, més que la indústria i que la producció d’energia.
Si la massa forestal pot absorbir les emissions que es produeixen, en quins altres aspectes pot condicionar el trànsit?
Si fem un càlcul, la massa forestal, les emissions, poden quedar compensades en gran manera, però també tenim els altres efectes, com és l’emissió de gasos que no tenen efecte hivernacle, com ara els àcids que produeixen la pluja àcida. S’ha de cercar un trànsit rodat més sa ambientalment parlant, més evolucionat quant a motors. El vehicle elèctric ja seria totalment neutre pel que fa a les emissions de partícules.
I què es pot fer per solucionar l’handicap de l’autonomia d’aquests vehicles?
Mentre estem en un període de transició cap a altres tipus de vehicles com l’elèctric, es poden buscar solucions com ara els motors de combustió, però que tinguin un bon filtratge i emetin el mínim d’emissions de partícules. Després la gent també té por perquè desconeix si tindran endolls per recarregar els vehicles.
I quin rol han de tenir les administracions?
Quant al tema de la recàrrega, crec que l’administració pública hauria de posar la xarxa potser amb concessions a l’empresa privada i després estimular el ciutadà amb preus més competitius.
I quin rol han de tenir les administracions?
Les administracions necessiten la pressió de la ciutadania en un sentit sa. A vegades les administracions poden estar pensant en altres coses, però a vegades també dubten si realment la ciutadania pot respondre a les polítiques.