Josep Fígols

“El 80% de 'clics' demanen ajut per a un company”

La tecnologia al servei de la lluita contra l’assetjament escolar. L’app B-Resol va néixer a principi del 2016 a Catalunya i el curs passat va arribar a Andorra en despertar l’interès del Govern. Ja és en una cinquantena de centres i amb l’objectiu de créixer.

Josep Fígols

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Com neix la idea?

Com a empresa ens vam crear el gener del 2016 i en aquesta creació som 5 socis: 4 dones que són advocades i mediadores, i jo. A una d’elles, a la Maria, l’any 2012 se li van presentar al despatx uns pares a qui se’ls havia suïcidat un fill. Els pares van acudir a ella per intentar esbrinar de quina manera podien entrar a les xarxes socials on havia estat el seu fill per trobar alguna pista de què havia passat. La Maria va decidir fer-hi alguna cosa.

I per què una app?

La Maria va contactar amb una amiga i també mediadora, la Marta, que havia muntat un bufet amb dues mediadores més. I aquí tenim a les quatre dones que van prendre la decisió, tenint en compte l’ús cada cop major del mòbil entre els adolescents, de fer alguna cosa que usés les noves tecnologies per lluitar contra aquesta xacra. Però elles es defineixen com a rústiques tecnològiques...

I aquí és on entra vostè?

Busquen a més gent, entre els quals hi soc jo que, per contra, si que he estat tota la meva vida al món de la tecnologia i quan descobreixo aquest projecte decideixo embarcar-m’hi.

Van arrencar amb una primera versió, un pilot, que van canviar l’any passat. És la definitiva?

La versió que tenim actualment és completament nova respecte a l’anterior i el que preveiem és que anirà evolucionant. El que volem és usar de la millor manera la tecnologia per permetre allò que fins ara no es podia fer. Quan un nen o una nena té un problema i no gosa dir-ho, amb la tecnologia si que s’hi atreveix.

Una cosa curiosa que li he sentit dir és no és el que pateix el ‘bullying’ el que fa ‘el clic’, el que demana ajuda, sinó un conegut.

La idea inicial és fer alguna cosa per facilitar que qui pateix el problema, avisi, demani ajuda. Això passa però el que sobretot passa és que el 80 per cent d’aquests clics són per demanar ajuda per a un company o companya.

I no és denuncia només assetjament, oi?

De la mateixa manera que ens trobem que el 80% dels clics els fan els observadors, també que les temàtiques són totes les que et puguis imaginar. Es denuncien casos de trastorn de conducta alimentària, per exemple, i ho fan els amics o les amigues també.

Quin retorn estan tenint de les escoles?

L’assetjament repetitiu té un principi, que pot ser un rumor, una empenta, i gràcies a B-Resol es detecten moltes coses en situació primigènia. I si actuem hem resolt quelcom que es podria haver convertit en un cas extrem. Això ens ho diuen tots els centres. La gran majoria estan molt agraïts perquè han pogut descobrir algun cas, no només d’assetjament, que estava en una fase avançada i que no havien detectat abans.

tracking