José Filipe Torres
“El món veu millor Andorra que els propis andorrans”
Han liderat una anàlisi interior i exterior de la percepció del país. La setmana passada va ser al Principat per avançar en l’elaboració de la marca Andorra i per analitzar els resultats dels estudis fets a través d’enquestes i entrevistes a tots els espectres del país.
Quins resultats han obtingut?
Els vam presentar dimecres passat i tenim diverses conclusions. La primera és que la marca Andorra vista internacionalment és bastant positiva i va ser una conclusió interessant perquè pensàvem que seria més desconeguda.
I quins paràmetres van decidir analitzar?
Vam estudiar diferents dimensions, com ara la dels inversors estrangers, la captació de talent per venir a treballar i a estudiar, el turisme i la imatge en general del país. La reputació del país condiciona l’interès per venir a viure aquí, a estudiar, a treballar, a invertir o a visitar Andorra.
Quins sectors van obtenir millors resultats?
El turisme va tenir una especial puntuació, però és normal que sigui així perquè és on s’inverteix més. Tanmateix, la reputació en general és molt positiva. Per venir a estudiar, la nota és més baixa, però no perquè hi hagi una mala imatge, és més aviat un problema d’oferta. El que també hem constatat és que el món veu millor Andorra que els andorrans.
En quin sentit?
Hem fet una valoració de 0 a 5 punts i hi ha hagut una puntuació més bona a fora que a dins del país. No és que a Andorra la puntuació sigui negativa, però és un aspecte que no acostuma a passar. Normalment es produeix a l’inversa, és a dir, que la persona que viu al país el valora més per coneixement i per la realitat. En altres estats, l’autoavaluació acostuma a ser millor que la percepció i en aquest cas, la percepció ha sigut millor que l’autoavaluació.
Això pot voler dir que la percepció que tenen des de fora estigui una mica allunyada de la realitat?
Crec que també és un aspecte cultural. Andorra és un país més aviat escèptic i més crític en general. És un país més exigent amb si mateix. Interiorment, es pot arribar a pensar que en altres llocs les coses es facin millor i potser es comparen negativament amb la resta de països. És una dada interessat per treballar la marca Andorra. Considerem que els andorrans són importants per arribar a construir aquesta marca.
Quin és l’objectiu final de tot aquest procés que realitzen per estudiar la realitat del país?
L’objectiu és entendre com es veu el país i com pot afectar la imatge, i en quina mesura la percepció ajuda o no a l’hora de construir el país. El que hem vist és que això hi ajuda. Hi ha una bona imatge de la marca Andorra. Aquest era el gran objectiu i el que volem fer és que cada cop més tinguem aquesta percepció. Hem de definir com ens volem posicionar.
I com es traduiran les mesures?
El que volem és atreure inversions, un turisme sostenible i talent. Volem que els que vinguin a Andorra tinguin un impacte positiu en l’economia i en la societat andorrana.