Rosa Palou
“Segons a què juga un nen el seu temperament canvia”
Ven i aconsella sobre quina joguina educativa escollir. Nascuda a Andorra. Treballa en el sector de les joguines educatives des de fa 20 anys, un mercat que lluita contra l’estacionalitat i les grans marques, però que actualment està en auge.
Què aporta una joguina educativa?
El que es busca és que sigui un objecte que, a més de divertir, desenvolupi alguna funció en l’infant dins del seu creixement, ja sigui en la seva capacitat de retenció de memòria, capacitat d’atenció, de visió espacial, desenvolupant la intel·ligència musical, la seva socialització o expressar les seves emocions. I influeix en el desenvolupament del cervell en un moment en el qual encara s’està desenvolupant.
A partir de quina edat s’han de començar a fomentar les capacitats?
En els darrers anys hem vist que es comença des de més aviat. Ara cada cop més estimulem els nadons. Suposo que és pel desenvolupament de la neurociència en els darrers anys, que fa evident que l’estimulació és positiva ja des dels primers mesos amb sons, llums o textures.
Fins a quina edat pot anar bé una joguina que fomenti les capacitats?
Sempre. Han vingut persones adultes a comprar productes que eren per a petits o fins i tot centres de gent gran perquè quan hi ha deteriorament cognitiu aquest tipus de joguines els ajuden a combatre’l. Les joguines de construcció i apilables els ajuden molt.
Hi ha una tendència dels pares a comprar joguines educatives?
Cada cop n’hi ha més. Per exemple, l’STEM s’ha posat de moda, que tracta d’aportar conceptes tècnics i tecnològics de forma senzilla a edats joves. També tot el que fa referència a l’ecologia i mantenir consciència responsable del planeta i inculcar els valors, sigui amb teixits, materials com el bambú o plàstics reciclables. Un altre tema que es busca explicar amb les joguines és la integració. Són conceptes que van apareixent perquè són valors actuals i és una realitat que s’ha d’explicar als menuts.
Es reflecteix en els estudis o la feina si els nens de petits han estat estimulats?
El que veiem és que segons a què juguen el seu temperament canvia. Si un nen el poses a jugar amb construccions, contes, pintures o disfresses, en acabar estarà de bon humor. Si el seu entreteniment és la televisió o la tauleta, en finalitzar l’activitat estarà irascible.
A Andorra hi ha interès en aquest tipus de joguines?
Cada cop estem més conscienciats que és important prestar atenció als nostres infants. Es nota un augment en l’oferta de producte, així com més clients i famílies sensibles a qui sí que els agrada aquest producte infantil que serveixi per estimular.
La qualitat de la joguina, importa?
Ho noten. Ens creiem que als nens els va tot i te n’adones que no. Els dones diferents textures, teixits, i ho noten potser més que els adults.