Joan Poza
“Hi ha clients que fan la reserva d'un any per l'altre”
Una carrera al sector de l’hoteleria. 40 anys, de Cardona. Va arribar amb 21 al país per treballar a l’hotel Font d’Argent del Pas. Va començar fent de treballador multitasca i ara dirigeix els hotels ‘de ciutat’ del grup Daguisa.
Dinou anys de trajectòria i d’assumir cada cop càrrecs amb més responsabilitat. Quin és el secret?
Crec que t’ha d’agradar la feina que fas, a mi m’agrada tractar amb el client, i a més els meus caps m’han deixat treballar, m’han escoltat i han vist que això té els seus resultats, tant en la formació d’equip, com en la gestió directa amb el client.
A més, en un sector com el de l’hoteleria, en què hi ha molta rotació.
Es tracta que la gent entengui el valor de marca, que estigui orgullosa d’estar on està, i això s’aconsegueix formant bons equips, que vegin que tu t’impliques, com ells, que dones la cara per ells. Que visquin l’hotel com si fos seu.
Com a cap li ha donat resultats?
He estat dotze anys fent temporada i he tingut treballadors que han estat amb mi totes les temporades. Sí que és veritat que al cap d’uns anys la gent evoluciona, busca una feina fixa, però fins i tot ells et recomanen personal de la seva confiança.
Vostè arriba amb 21 anys...
Vaig començar per provar una temporada al Pas de la Casa. Arribar a l’agost i amb una nevada! [riu].
I ha viscut la gran crisi...
Llavors era director de la part comercial, així que vaig haver d’anar a Israel a buscar una empresa que estava interessada a portar esquiadors al Pas de la Casa i en aquella època aquest grup d’Israel ens va donar una seguretat, assolir unes estades mínimes de set dies.
Ha arribat la revolució dels comentaris ‘on-line’. Quin seguiment en fan?
Estem superpendents. El cinquanta per cent dels clients venen de forma on-line, i és un client que colla molt perquè abans ja ha llegit els comentaris d’altres usuaris i sobretot els negatius, i ve sobre avís en relació amb aquests punts. Potser és un tema de soroll i malgrat que has canviat les finestres la percepció del client és que encara hi ha soroll a fora. De totes les opinions se’n fa un seguiment.
Comenta que el cinquanta per cent del client és en línia. Encara hi ha qui truca demanant habitació?
Sí, n’hi ha molts que truquen però ja han mirat el preu a la pàgina web i demanen si poden tenir la mateixa oferta del portal on-line que estiguin mirant. També hi ha qui fa la reserva per un portal però que necessita el tracte directe amb l’hotel per certificar que tot estigui correcte i truca igualment.
Hi ha clients de tota la vida o això ja s’ha perdut?
Hi ha clients que venen des de fa setze anys i segueixen venint, i et fan la prereserva d’un any per l’altre perquè som la seva part de família quan van de vacances. La gent quan es troba a gust és molt fidel.