Pere Balsa
“Creiem que cadascú ha d'aprendre al seu ritme”
Difondre una metodologia que apliquen escoles d’arreu del món. L’associació organitza el 9 i 10 de març el primer seminari introductori de l’educació Montessori. És la primera acció d’un projecte ambiciós que voldria culminar-se amb una centre Montessori al país
Per què l’associació?
La nostra intenció és donar a conèixer aquí, a Andorra, el mètode Montessori i difondre’l.
Parlem d’una metodologia educativa que va néixer fa un centenar d’anys.
És un mètode científic i educatiu que en el que creu és en la pròpia evolució del nen. En aspectes com la ment absorbent del nen, Montessori diu que el cervell d’un nen és com una esponja amb la diferència que tot el que entra es queda per viure-hi. També creu en l’evolució del nen al seu ritme i que se l’ha de preparar cap a la vida pràctica.
Vostès organitzen un primer seminari introductori sobre la metodologia d’ensenyament. A qui va dirigit?
Una de les coses que volem promoure des de l’associació és formar els docents que ho vulguin. Aquest en concret és un seminari introductori a la metodologia Montessori, on s’ensenyaran diversos materials, les quatre diferents etapes que Montessori tenia molt caracteritzades. És aplicable tant a casa com a les escoles i està obert a tothom.
Què diria als crítics que defensen els sistemes tradicionals d’ensenyament?
Al final tot és respectable. Ja no és que hi hagi crítics o no crítics, els que hi creiem la considerem una filosofia de vida i que cadascú ha d’aprendre al seu ritme. Hi ha una frase molt coneguda d’Albert Einstein que diu que si jutges un peix per la seva habilitat d’enfilar-se a un arbre es pensarà tota la vida que és un inútil.
Es tracta de potenciar les capacitats de cadascú?
Si tu tens una persona que està molt més preparada per al vessant artístic per què li has de dir que és un inútil fent matemàtiques? I al revés igual, les arts plàstiques estan introduïdes a l’educació tradicional, però si una persona no sap dibuixar, s’ha de sentir inútil?
Més de cent anys i el que va plantejar Maria Montessori encara està vigent. Una visionària?
No crec que fos una visionària, ella crea un mètode científic respectant els ritmes i els nens, com ells volen aprendre. Un nen neix amb la capacitat de voler ser independent. Som els pares, els professors, la societat que no deixem que s’independitzin potser tan ràpid com podrien fer-ho. És clar que hi ha d’haver uns límits però perquè el nen conegui els límits no cal una negativa, sinó que conegui la conseqüència que pot tenir un acte en concret.
Després d’aquest primer seminari, què es plantegen?
El nostre objectiu principal és donar a conèixer el mètode i difondre’l, que tothom el conegui i el pugui aplicar en qualsevol moment, també formar professionals i a llarg termini poder muntar un centre el cent per cent amb educació Montessori.