Fede Martrat

"Necessites gent implicada, ara no necessites obedients"

Com han d’afrontar les empreses el repte de la digitalització. "Menys Likes, més Leads", diu el títol de l’obra que ha coescrit amb el seu germà Jose i també la conferència que pronuncia demà (hotel Eurostars, 19 hores) convidat pel Chapter Andorra Esade.

"Necessites gent implicada, ara no necessites obedients"

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Quina és la situació de les empreses andor­ranes respecte a la digitalització davant d’entorns que vostè coneix tan bé com el català o l’espanyol?

Les empreses andorranes capdavanteres estan al mateix nivell i inclús en certs aspectes les del món de l’esquí estan molt per sobre de les catalanes o espanyoles. Constato que hi ha una preocupació de l’empresariat andorrà per estar a l’última.

I per estar a l’última s’ha d’estar a l’entorn digital.

En els entorns on hi ha, entre cometes, menys competència com per exemple en el comerç potser encara no estem tan avançats. I la digitalització és un tema de tecnologia però essencialment ho és de mentalitat.

Què vol dir?

Als meus alumnes tradicionalment els explico que han d’entendre l’entorn, el client. Ara els hi dic que, a més, han de viure l’entorn digital, experimentar-lo. Conèixer les noves aptituds, com pensen els millennials. Fins ara deia: defineix una estratègia, en el món digital es crea un efecte wow, de sorpresa. Però el món antic no ha desaparegut, existeix, són capes que se superposen.

A les organitzacions hi ha persones.

Segurament, cada vegada es necessiten professionals diferents als d’abans. Gent que sigui capaç d’aprendre ràpidament i desaprendre ràpidament. I molts cops la responsabilitat és dels caps. Quan tens un cap que s’afer­ra als models que li han funcionat tota la vida no crea un incentiu especial en els seus empleats perquè puguin canviar.

A les generacions que els ha sobrevingut la revolució digital els costa més?

N’hi ha uns quants que s’aferren al model que sempre han fet servir i uns quants que tot i ser analògics fan l’esforç d’intentar traduir la forma de fer a l’entorn digital i sobretot preocupar-se que siguin els seus equips, amb gent més jove, que ho facin. Dar­rere hi ha un discurs de com hem de gestionar els millennials.

Com a professionals?

La realitat és que són més intel·ligents que la nostra generació, estan més preparats i preocupats de formar-se, però si no estan bé en una feina marxaran on creguin que poden impactar més.

És cada cop més important treballar la motivació? Vostès fan servir un mètode amb LEGO, el LEGO Serious Play.

Estem en un entorn altament complex i necessitem que als equips de base el seu ADN sigui prou esponjós perquè si abans feien A ara facin B en qüestió de dies. I per això necessites gent implicada, ara no necessites gent obedient. I implicar ho fas amb formació, amb coaching o dinàmiques que facin aflorar una consciència de jo què vull fer i com puc aportar més, tan individual com col·lectiva. El LEGO fa aflorar consciències col·lectives.

tracking