Marc Vidal
“El món turístic no pot deixar de banda el factor digital”
Ha escrit llibres i ha participat en programes de televisió per divulgar la digitalització. Ahir va protagonitzar la conferència ‘Rethinking. No és el mateix digitalitzar-se que transformar-se digitalment’, organitzada per Crèdit Andorrà en el marc del cicle Crèdit Andorrà Global Forum.
No és el mateix digitalitzar-se que transformar-se digitalment?
Digitalitzar-se és incorporar tecnologia a l’empresa i això s’ha fet sempre. Per exemple, es va fer quan es van incorporar màquines de vapor, quan es van utilitzar els primers ordinadors o ara mateix amb la robòtica. Això és una modernització. Transformar-se digitalment s’ha d’abordar des del punt de vista de canviar processos i del model de negoci.
Les empreses es poden trobar amb problemes a l’hora de fer aquesta transformació?
Cada vegada que hi ha hagut una transformació, aquesta ha anat acompanyada d’una revolució tecnològica que inicialment la gent veu amb por. Això sempre ha passat perquè hi ha un factor comú: el primer que passa és que la tecnologia substitueix les persones a la feina.
En qualsevol cas sumar-se a la transformació pot ser un repte.
És un desafiament, no només és un repte. I especialment és un desafiament per a les persones perquè la tecnologia comporta que haurem de treballar de manera diferent. Hi ha coses que ara no es consideren feina i ho acabaran sent. Per això, haurem d’anar a la feina a aprendre coses.
Això afectarà tots els sectors laborals?
Les revolucions d’aquest tipus no són gaire equilibrades: afecten uns sectors molt ràpid i d’altres més lentament. A mesura que vagi passant el temps s’anirà veient.
La conclusió és que la digitalització és inevitable.
Et digitalitzes o et digitalitzaran. El problema no és el que tu vulguis fer, sinó el que espera el teu client, que és fonamentalment digital. Això es veu inclús en el turisme rural, que si no està present en una plataforma de booking al final no tindrà clients.
Aquí, a Andorra, pot afectar especialment el sector turístic.
El món turístic no pot deixar de banda el factor digital, ja que els clients es capturen en aquest espai majoritàriament. Els restaurants han de tenir capacitat d’estar en plataformes per saber com es valoren els seus serveis.
Serà fàcil a Andorra?
Com a qualsevol lloc, la primera dificultat i la primera por és la sensació que la transformació és molt cara, que són molts diners.
Sembla una reacció normal.
S’ha de ser estratègic i pensar què et passarà si no ho fas. Si serà més car no fer la transformació o quedar-se endarrere. Quan fas el primer pas la por va marxant i no cal ser Bill Gates per incoporar tecnologia a l’empresa.
Què pensa de la intel·ligència artificial?
Al final les pel·lícules han fet molt de mal. Tenim la sensació que ens portarà a un món amb robots caminant al nostre costat i no és així.