Jesús García
“Ensenyem la música com si fos una llengua materna”
Tocar el violí als tres anys. Dirigeix un centre educatiu especialitzat en mètode Suzuki, un revolucionari sistema d’educació musical. Una orquestra formada per una vintena d’alumnes oferirà avui (19 h) un concert a la plaça Coprínceps
En què consistirà el recital d’avui?
Serà un concert a càrrec d’una orquestra formada pels alumnes més avançats de l’escola, i oferirem un programa amb 4 o 5 peces del repertori Suzuki, i també una selecció de música barroca, música de cinema, música popular...
Què diferencia el mètode Suzuki del tradicional?
La diferència més important és que els infants comencen a estudiar música i a tocar un instrument difícil, com pot ser el violí, als 3 anys.
Com s’aconsegueix?
Aquí ensenyem la música com si fos una llengua materna, sense necessitat de llegir la partitura, tan sols escoltant les peces a través de discos, dels professors, dels companys, dels pares...
Els pares també han de tocar?
Sí, tenen un paper molt important. Els nens són tan petits que els pares es converteixen en una mena d’entrenadors personals a casa. Els pares reben una petita formació de l’instrument, i també venen a classe, aprenen a tocar... Això ajuda els alumnes a progressar més ràpidament.
A quina edat aprenen a llegir música?
La lectura es posposa una mica, quan tenen sis anys. A aquesta edat ja saben tocar moltes peces per l’escolta. El que fem és ensenyar-los a llegir el que saben tocar. A l’ensenyament tradicional és al contrari: fins que no saps solfeig, no toques. Però això acostuma a ser força tard, als 8 anys. Els estudiants de Suzuki tenen cinc anys d’avantatge en la pràctica de l’instrument.
Un alumne de mètode Suzuki pot canviar-se al conservatori?
Sí, es pot començar amb Suzuki i, arribat a un punt passar al grau mitjà de conservatori a través d’un examen, o bé seguir tots els nivells Suzuki, i un cop has finalitzat aquest camí, accedir directament al conservatori superior. És a dir, que es pot fer durant l’etapa intermitja, o directament al grau superior. Alguns estudiants de Suzuki han arribat a ser grans concertistes internacionals.
Qualsevol instrument es pot estudiar amb el sistema Suzuki?
No tots. El creador, Shin’ichi Suzuki, va començar amb un únic instrument, el violí, el 1945, i mica en mica, amb els anys, se n’han incorporat d’altres. N’hi ha alguns que no estan integrats encara en aquest sistema -això no vol dir que no ho estiguin algun dia-, però molts sí, com ara violí, piano, violoncel, contrabaix, guitarra, arpa, orgue, flauta, trompeta, cant...
Quina implantació té actualment el mètode?
Depén del país. Espanya, per exemple, va ser un dels últims a incorporar-lo en relació a d’altres llocs d’Europa, a final dels anys 70. Però avui dia és un dels països on hi ha més professors d’aquest sistema, tant en conservatoris com en escoles exclusives de Suzuki, com la nostra.