Marc Vidal
“La tecnologia no ha vingut per prendre'ns la feina”
Demà durà a terme la conferència ‘El desafiament digital per al petit comerç’. Prestigiós conferenciant i formador internacional expert en transformació digital i indústria 4.0. Considerada una de les figures més influents en economia digital a Espanya.
Per què és bo que el petit comerç es digitalitzi?
El desafiament digital és molt global, abraça sectors com ara la indústria o el turisme. És realment un pas que ha de fer qualsevol empresa. Però si ens enfoquem en el petit comerç, podríem dir que hi ha una amenaça: o et transformes o tindràs problemes a mitjà termini. Per enfrontar-se a aquest repte hi ha quatre claus.
Quines són aquestes claus?
La primera és el coneixement molt més ampli del negoci que la digitalització permet tenir, a través, per exemple, del client. La segona és l’ajuda per multiplicar processos que avui dia ja es poden digitalitzar, permetent tenir un sistema més eficient, fer coses molt més ràpid que ara triguem molt a fer perquè les fem manualment.
Però no finalitza aquí.
S’ha de saber aprofitar aquest temps. Si, per exemple, s’implanta un software automàtic per a la facturació, si després no fas res per aprofitar-ho només t’has digitalitzat. Però si coneixes més el client o ets capaç de fer ofertes en temps real, t’estaràs transformant. I això val per a tot tipus de comerç. El cementiri està ple de grans companyies que creien que no era necessària la digitalització. I serà ple de petites empreses que trobaran la digitalització una transformació innecessària.
És més complicat fer-ho en petites empreses?
S’ha de fer en cert ordre per no malgastar recursos i incomodar el procés. Encara que sigui un procés d’un mes o dos mesos, s’ha de tenir un full de ruta clar, un ordre d’inversió, en què gastar i què no, com ho fan les grans companyies. No llançar-t’hi tal com ve.
Quines són les altres claus?
La tercera clau és treballar en nous models de negoci. Els petits comerços amb el temps potser hauran de vendre altres productes que ara mateix ni tan sols pensen que poden ser un model de negoci. I la darrera part afecta l’aspecte més personal dels comerciants, que no és possible desafiar el repte de la digitalització si no s’aposta per noves maneres de treballar.
Saber entendre que és un canvi favorable.
Què pot fer millor el nostre negoci. La tecnologia no ha vingut per prendre’ns la feina, sinó que el que fa, si ens preparem amb ella i assumim que és una millora, és que l’empresa sigui millor.
La tecnologia no sempre es veu amb bons ulls.
Hi ha gent que la veu com una amenaça, com quelcom que és negatiu. Jo considero que genera una millora economicosocial. La gent té por dels robots o de la intel·ligència artificial perquè creu que li prendran la feina. En realitat els prendran la feina les persones que es portin millor amb els robots.