Aleix de Castellar
“El millor emprenedor és el que sap com rodejar-se”
Exposarà la seva experiència a MyPoppins a la 4a Trobada de Joves Emprenedors 30 anys. Nascut al Maresme però als 19 anys va marxar a Barcelona. Va estudiar ADE, va viure a Austràlia i al tornar va treballar a ESADE BAN. Explicarà el seu cas el 12 d’octubre al Centre de Congressos.
Què és un emprenedor?
Al final és un empresari que el que vol és fer coses pel seu compte. El que passa que ara el relacionem molt amb la tecnologia i que fa créixer molt ràpid una empresa. Crec que entra en joc el tema que un emprenedor té un perfil més agressiu, molt intens, que es desviu per una companyia i quant més polivalent sigui millor. Tot va molt ràpid, ha de ser algú que sigui capaç de créixer de forma exponencial amb el seu projecte, no lineal.
Com podem ser emprenedors?
Crec que un emprenedor ja ho té a l’ADN. El que fa un emprenedor es llegir molts llibres. I saber comptar amb les persones adequades al voltant. El bon emprenedor no és el que és més intel·ligent sinó el que millor es rodeja.
Quins són els llibres que recomana llegir?
Per exemple Rethink, de Ric Merrifield; Start with why, de Simon Sinek; els llibres de Lean Startup, que t’ajuden a crear una empresa de forma òptima. Els llibres del model Canvas també van molt bé.
I, més en general, quina és la seva recomanació per als joves que vulguin ser emprenedors?
Cada cas és un món però m’atreviria a dir que no tingui pressa, que es formi, que viatgi i que treballi si fa falta de rentar plats per entendre la realitat de la vida. Com més el machaquin millor per ser emprenedor. Ajuda a entendre que la vida és dura i que no és un tema d’intel·ligència sinó de perseverança.
A banda de la formació específica.
Exacte, tot el que sigui formar-se i entendre com van les empreses, tot això servirà. Hi ha gent sense experiència laboral que vol muntar un projecte i ha de saber que l’índex de fracàs és alt. És important tenir coneixement, fins i tot coses més simples com ara la gestió d’un correu electrònic.
Com a totes les professions l’experiència és un grau.
A vegades me n’adono que necessito deu anys d’experiència. Fa un any tenia un equip de vuit persones i ara en tinc trenta. Em foto hòsties per no saber la importància de tenir un organigrama o entendre que cada persona és diferent, hi ha moltes coses que ningú m’ha explicat. Com més creixement professional tinguis més alineat estaràs amb la teva empresa.
Però en el món de la ‘start-up’ té una àmplia experiència.
Sóc autodidacta i a les xerrades puc oferir la meva experiència. Puc explicar les coses que no s’han de fer, les que s’han de tenir en compte en la relació entre els socis, les relacions amb ells a l’inici o la importància de fer un pacte de socis. I utilitzar l’MVP (Minimum Viable Product) per conèixer el mercat i no només per treure mètriques per anar a les rondes d’inversió.