Montse Aymerich
“La vestimenta que surt a les pel·lícules no és realista”
La historiadora de l’art, convidada per la SAC, impartirà dijous una conferència (la Llacuna, 20 hores) en què explicarà com era la indumentària pels volts del 1419, any que es va crear el Consell de la Terra.
Com es vestia pels volts del 1419?
Als anys trenta i quaranta dels segle XIV hi va haver grans canvis en la vestimenta. És quan va néixer el concepte de moda i quan va sorgir el luxe a l’hora de vestir. Comencen a arribar teixits rics, com la seda, d’ultramar, i es creen noves maneres de tallar la roba. La roba dels homes era més elaborada que la de les dones, ja que podia tenir fins a trenta peces. Els homes tenien una vestimenta més variada que les dones.
La moda a Andorra en aquella època era igual a la dels territoris del seu entorn?
És una pregunta interessant i difícil de respondre. Primer s’ha d’indicar que només eren les classes altes les que vestien amb roba de luxe. La resta tenia roba més senzilla i la pròpia de les seves professions. En el cas d’Andorra he estudiat documents del bisbat d’Urgell per saber-ho.
I què ha trobat?
Hi havia vestimentes més riques i d’altres de més senzilles, però el que destaca és que era més de tipus rural en tractar-se d’una població més agrària i pastoral. Roba de pell de llana molt adaptada a la climatologia dura d’Andorra. En els vestits de luxe es pot observar que utilitzaven una moda relacionada amb l’àmbit eclesiàstic i de la cort.
Era una vestimenta igual a tots els territoris europeus?
La principal diferència estava en el patronatge i dins d’un mateix estil de vestit, el lloc on estava fabricat. Podia ser Florència o València. Per exemple, cap al 1419 canvia l’origen de la moda. Si abans ho era la italiana, en aquell moment passa a ser la flamenca. Hi ha retaules que havien estat propietat del bisbat on es veu aquesta influència flamenca.
Es podia parlar d’una indústria de la moda?
No en el sentit industrial d’avui en dia. En en el cas de la confecció, dels draps, sí que formava part d’una indústria, la del tèxtil. Donava feina a nombroses persones i a molts gremis diferents
A les pel·lícules es reflecteix la vestimenta de l’època?
El que surt a la majoria de les pel·lícules no té res a veure a com es vestia en aquella època. La vestimenta de les pel·lícules no és realista. La indumentària medieval tenia molt a veure amb el llenguatge i era molt estricta. No només reflectia la posició social i de poder, era un codi que, per exemple, explicava quin era l’estat civil de qui la portava. No vestia igual una dona casada que una dona soltera o vídua. Això no surt reflectit a les pel·lícules.
Era cara la vestimenta?
Era molt cara per als privilegiats. Per exemple, en ser una societat molt classista, una persona molt rica no podia anar vestida com un noble si no ho era. Aquests, la noblesa, duien roba molt cara amb brodats de pedres precioses. A les classes baixes la roba era un producte molt preuat.