Luis Monje
“Amb la fotografia podem fer visible allò invisible als ulls”
Autor de l’exposició temporal ‘Fotografia científica’ del Museu del Tabac 60 anys. Ha dedicat més de mitja vida a l’estudi de les més de trenta arts fotogràfiques en l’àmbit de la ciència. És biòleg de professió però ho combina amb la seva passió, la imatge.
Vostè és biòleg de professió, com va arribar a combinar-ho amb la fotografia?
Als 16 anys era dibuixant de premsa i m’agradava molt, llavors vaig arribar a la universitat i no hi havia artistes i em vaig convertir en l’il·lustrador oficial. En aquells moments et pagaven amb ampolles de whisky, fins que la universitat va convocar una oposició per crear un departament d’imatge, fotografia i dibuix científic.
Com definiria la utilitat de la imatge científica?
És un conjunt d’especialitats destinades a obtenir informació valuosa a través d’imatges, igual que les matemàtiques en operacions, doncs nosaltres aportem a la ciència informació a través d’allò visual per a totes les branques de la modalitat. Amb la fotografia podem fer visible allò invisible als ulls.
En quin sentit ho diu?
La fotografia científica posa a l’abast una sèrie de tecnologies que permeten donar llum a allò que no veiem, sobretot en aquells aspectes on les nostres limitacions espectrals no ens permeten observar certes gammes o tonalitats de color.
Com ha arribat a dominar les més de trenta especialitats en fotografia científica?
Estudiant. He dedicat més de 35 anys de la vida a l’estudi d’aquestes metodologies, fins al punt de dominar-les. El temps no es dedica només en les hores de feina, he hagut d’estudiar i investigar molt per arribar on soc.
Com ha viscut el trànsit de l’analògic al digital?
Bé, prou bé la veritat. Em vaig anticipar a la seva arribada i vaig tenir la sort de disposar d’un aparell digital, i com que ja coneixia molt la tècnica vaig començar a indagar sobre les diferents maneres de treballar les especialitats.
Gràcies als seus estudis sobre la imatges s’han arribat a assolir descobriments científics.
Correcte. Per exemple, la tècnica de fotografia ultraviolada s’entenia com a impossible per a la fotografia digital, i llavors vaig aconseguir els primers còctels de filtres i vaig ser pioner en la tècnica del supermacroapilament en les imatges ultraviolades digital i infraroja digital, i bé, va resultar un canvi radical.
La fotografia s’iguala a les matemàtiques?
Sí, d’ençà que la imatge va deixar de ser una pel·lícula per convertir-se en números. L’art de la fotografia resideix en el fet que no només s’ha d’aconseguir tècnicament, sinó que és necessària una mica de cultura visual per crear, i si apliques la composició i els colors pots fer una obra d’art de la fotografia científica.
Projectes de futur?
La jubilació està a prop, així que estem intentant fer un tractat de fotografia científica on quedi tot explicat i es pugui estudiar.