Olga Cercós
“Un conte t'ha de nodrir i fer-te créixer com a persona”
Participant assídua del cicle ‘Nascuts per llegir’, dissabte tornarà a ser-hi per presentar ‘Contes que respiren calma’. La cita serà a la biblioteca comunal universitària de Sant Julià de Lòria a les 11 hores
Què proposa amb aquesta sessió?
L’objectiu és que els infants reflexionin sobre el concepte de la calma i que els adults, de passada, també es relaxin, i surtin de l’espectacle amb recursos i eines a l’hora d’apreciar aquests moments.
En una època en què impera la immediatesa, sembla una tasca impossible...
Sí, però és important que els nens aprenguin la importància de tenir paciència. En el dia a dia han de saber esperar per a moltes coses: per menjar, per jugar, perquè arribi el seu aniversari... però també és cert que aquesta espera es fa més o menys feixuga en funció de com la visquis.
Un conte és un bon sistema d’aprenentatge?
Sempre que plantejo una sessió m’agrada que hi hagi un objectiu pedagògic darrere: que la lectura et nodreixi personalment i que et faci créixer com a persona. I malgrat que no cal deixar de banda l’ensenyament tradicional de l’escola, a vegades una història o un conte també et pot transmetre coneixements.
És complicat mantenir l’atenció dels infants?
Per a les edats de 0 a 3 anys és important que hi hagi suport visual i sonor, perquè són nens que tenen una capacitat d’atenció molt reduïda. A més, el infants estan cada cop més sobreexposats a diferents estímuls simultanis, per la qual cosa avui dia tornar a l’arrel de la narració oral pura i dura en aquesta franja és difícil, a no ser que estiguin molt acostumats a escoltar contes a casa.
De quins recursos disposa?
Faig servir objectes, instruments, cançons, la modulació de la veu –que és molt important–, les mirades... cal que també hi hagi una complicitat conjunta amb la família, que aquesta se senti part integrant de l’activitat.
Tot un repte per a un intèrpret...
No és fàcil, és cert, però de mica en mica vas aprenent trucs per aconseguir captivar els infants. En tot cas has d’estar molt atent al públic, de tot el feedback que vas rebent de part seva, de com reaccionen... i intentar reconduir la situació si alguna cosa falla.
De quina manera?
A vegades és inevitable canviar el ritme narratiu o introduir alguna variació en la història per recuperar l’atenció dels nens. De tota manera, en començar la sessió sempre explico a les famílies que escoltar un conte és un procés que requereix paciència, i que no cal obligar la mainada a estar allà durant tres quarts d’hora, perquè cada infant té el seu propi ritme.
Escoltar contes estimula l’interès per la lectura?
Sí, sobretot quan són més grans, els nens que venen als contacontes ho tenen més fàcil a l’hora d’aprendre a llegir i escriure, perquè han escoltat i descobert paraules noves. A més, en estar en una biblioteca tots acaben emportant-se algun llibre a casa.