Alfonso Líbano
“No ser sostenible és un risc, ser-ho és una oportunitat”
Participarà en el 18è Fòrum de l’Empresa Familiar Andorrana Vicepresident de Cobega, una de les concessionàries més importants de Coca-Cola, i president de responsabilitat social de la marca a Europa, serà un dels ponents de la taula sobre famílies empresàries i canvi climàtic
Vostè és el vicepresident d’una de les empreses concessionàries de Coca-Cola més importants d’Europa. Pot produir de manera sostenible una empresa tan gran?
Sí. De fet, durant la ponència al fòrum parlaré del projecte que estem portant endavant a la nostra empresa. No només parlaré de la producció de les begudes, també dels sistemes d’embassament, de la gestió de l’aigua o del paper dels proveïdors.
La seva és una empresa familiar, tenen una perspectiva diferent d’un altre tipus de companyies?
Les empreses familiars no tan sols treballem per obtenir resultats a curt termini, sinó que funcionem amb mirada llarga. Tenim voluntat de construir, de deixar un llegat que passi de generació a generació. Cobega la va fundar el meu avi i hem anat creixent fins a tenir 26.000 empleats i presència a 30 països.
Es tracta d’una empresa molt consolidada. Per què canviar una manera de fer que funciona per ser més sostenibles?
Ens ho demanen els consumidors: no volen més brutícia. El que ens demanen és que posem al seu abast productes més sans i que les empreses siguem més sostenibles, i nosaltres sempre hem posat per davant allò que els nostres compradors ens exigeixen. Com a empresa no pots esperar que la societat canviï, has de ser motor de canvi.
Un país com Andorra, que ha d’importar bona part del que es consumeix, pot transformar-se per ser més verd?
I tant, conec el país i crec que pot ser líder en aquest sentit. El Govern ha d’apostar decididament per la sostenibilitat i la societat andorrana, que té un alt nivell educatiu, està preparada per aprendre a assumir aquests canvis. Prioritzem els vehicles elèctrics, l’energia neta, creem programes d’emissions... No ser sostenible és un risc, ser-ho és una oportunitat.
Això vol dir que les llaunes de refresc hauran de desaparèixer?
El plàstic s’ha de recollir i reciclar arreu del món, això és molt important i és responsabilitat de productors i consumidors. Hem de fer la balança entre els envasos d’alumini, vidre i plàstic. Però també hem de desmentir mites, un envàs de plàstic pot ser més ecològic que un d’alumini, que costa molt de tractar.
Des de Coca-Cola, s’emmirallen en alguna altra empresa per fer aquesta transició?
Hem estudiat moltes empreses, perquè tenim molt clar que és tan important el valor monetari de la companyia com els valors que transmet. Els nostres consumidors ens demanen saber com es fan les coses, hem canviat moltíssim ràpidament. Coca-Cola fa més de 130 anys que existeix i tots els estudis certifiquen l’excel·lència del producte.