Mercè Canals

“S'han fet coses 'online', però la cultura s'ha de viure en directe”

El lent retorn a la normalitat És membre de la companyia de teatre An-danda-ra, que ha estat seleccionada per participar amb l’obra ‘Garses’ al Festival internacional de teatre amateur de Girona, del 25 al 29 d’agost.

“S'han fet coses 'online', però la cultura s'ha de viure en directe”

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El món cultural, especialment el teatre i la música en directe, és un dels àmbits que més trigaran a tornar a la normalitat un cop superada la crisi sanitària. Això no vol dir que l’activitat no es reprengui gradualment i amb comptagotes. És el cas del Festival internacional de teatre amateur de Girona (Fitag), que estava dubtant si celebrar l’edició del 2020 i que finalment es farà del 25 al 29 d’agost. Per tercer any consecutiu, el certamen ha seleccionat un espectacle de la companyia An-danda-ra, l’obra Garses, de Jorge Roelas, amb direcció d’Irina Robles.

“Quan ens va trucar el Martí Pérez Ferrer, el director de Fitag, ens va donar una alegria molt gran, perquè no sabien si el festival es podria tirar endavant aquest any”, comenta l’actriu Mercè Canals, membre d’An-danda-ra. “És cert que potser no hi haurà tanta presència de grups i de públic i que s’hauran de seguir uns protocols i unes mesures de seguretat molt estrictes, però és una molt bona notícia que es pugui fer. Esperem que per aquelles dates el coronavirus ja estigui pràcticament controlat”, afegeix.

La Covid-19 ha deixat l’univers de les arts escèniques força tocat. Just en el moment d’esclatar la pandèmia, An-danda-ra havia de ser present, també amb Garses, al Concurs de teatre de Tàrrega, finalment posposat per al 2021. “Costarà de tornar a arrencar”, augura Canals, que confia, malgrat la delicada situació per la qual s’està passant, que “a poc a poc tot torni a ser com abans. És cert que aquests dies s’ha fet molta cosa ‘online’, però la cultura s’ha de viure en directe”, puntualitza.

L’actriu recorda, respecte a aquesta qüestió, que “tot projecte cultural costa diners”, i que durant el confinament “molts artistes i creadors que viuen d’això han estat treballat de manera gratuïta”. Per aquest motiu, considera que “si el públic ha tingut accés lliure a diversos continguts, caldrà, quan se superi la situació d’alerta sanitària, tenir una deferència cap a aquests professionals i anar a veure els seus espectacles en directe”.

Durant aquests mesos de quarantena, Canals s’ha vist obligada a aturar també l’activitat de l’escola de teatre que dirigeix, Entreacte. “He treballat només amb els grups de joves perquè ells mateixos m’ho han demanat. Teníem unes obres ja en marxa, que no crec que es puguin representar ara, però de tota manera ells han volgut seguir trobant-se i fer assajos per Internet”, explica. “No és el mateix però s’ha mantingut el contacte.”

Tot i que algunes famílies, sobretot dels més petits, han dit que ja no tornaran a Entreacte fins al setembre, Canals espera poder reobrir les portes la setmana vinent, per a aquells alumnes que vulguin reprendre el curs. “Per sort no treballo amb grups nombrosos i això ajudarà a poder reiniciar les activitats.”

tracking