Víctor Magariño
“Hi ha un 'boom' rural i Andorra s'ha de reforçar”
Farà la ponència ‘Com pot competir Andorra en un entorn de gegants?’. 53 anys. Nascut a Madrid, però ha viscut en diferents indrets del món. És professor de màrqueting digital a Esade des del 2003 i director del programa executiu de transformació digital des del 2017.
Per què van decidir centrar el debat en Andorra?
Va ser una petició d’Esade Alumni, i va ser aleshores quan se’m va ocórrer el títol de la ponència: Com pot competir Andorra en un entorn de gegants? Estem en un món en el qual sembla que els grans cada vegada són més grans i acumulen més poder i riquesa.
I com pot competir Andorra?
En aquest entorn en el qual ens toca viure han canviat moltes coses, si ja anàvem a un ritme vertiginós, aquest any el canvi ha estat brutal i ha arrasat indústries. Però alhora hi ha sectors que s’han vist reforçats. Considero que hi ha hagut un traspàs de riquesa i poder entre indústries i, inclús, entre companyies. I és una oportunitat perquè si ets espavilat et pots apuntar al bàndol dels que reben i no dels que resten.
Com es fa això?
En aquest entorn cada vegada més canviant i de bojos hi ha noves tendències i algú que es posicioni bé ha de ser capaç d’aprofitar-ho. El 15% de les cerques de Google, que són trilions al dia, mai s’havien produït. Són completament noves i si som capaços de respondre a aquestes preguntes tenim una oportunitat de negoci nou.
Quines eines es poden utilitzar?
Google n’ofereix unes quantes que permeten treure profit a aquestes tendències i recerques. A més, ha ampliat el ventall d’eines arran de la pandèmia i, sabent que això existeix i sabent utilitzar-ho amb certa intel·ligència, ens pot brindar unes oportunitats molt grans. L’altra companyia que ajuda molt les pimes és Amazon amb la plataforma Web Services, que és molt fàcil de fer servir i ofereix infraestructures cloud i també té una suite de productes d’intel·ligència artificial d’aprenentatge automàtic espectacular com el reconeixement de text, processament de llenguatge natural, recomanacions de producte o chatbots. I totes tenen un cost molt petit.
Quines oportunitats ha ofert la pandèmia?
El teletreball ha permès que, a la ciutat de Nova York, la gent s’estalviï 40 hores a la setmana en desplaçaments, i aquest temps s’ha utilitzat en altres coses com Netflix, que ha aconseguit molts subscriptors, s’han disparat les vendes de jocs de taula, d’equipament per a la llar i esportiu. Això a banda de farmacèutiques. D’altra banda, Airbnb ha vist una davallada en el preu dels lloguers al centre de les ciutats, però hi ha un boom rural, des dels afores fins als poblets. I un territori com Andorra s’ha de reforçar en això.
Per què és important invertir en màrqueting?
Estem constantment buscant a internet i és molt important estar presents a la xarxa en el moment en el qual ens busquen, no només amb una web i les xarxes socials. Amb anuncis pagats es pot amplificar el resultat orgànic.