Anna Solans Pomares
“Darrere de tot objecte hi ha la feina d'un dissenyador”
En el principi de tot plegat Va treballar a Barcelona i Andorra fins que el 2009 va fundar Creativa Disseny. Ha estat la guanyadora del primer concurs de la Germandat de Sant Sebastià per dissenyar el cartell de les festes de l’entitat
El disseny del seu cartell és molt net: la informació que vol transmetre arriba d’una manera molt directa.
Aquesta és la meva línia de treball habitual i la que millor em defineix. No m’agraden gens els dissenys recarregats. Partint d’aquesta premissa, vaig pensar en les caramelles com una de les activitats més representatives de les moltes que organitza la Germandat de Sant Sebastià, i en la S com la inicial que aplega tots els homes que en forment part.
En ser el primer cop que es convoca el concurs, li ha permès treballar amb més llibertat?
La feina a l’estudi no em deixa gaire temps per presentar-me a concursos, però en aquest cas, com que soc de la Seu, quan vaig veure la convocatòria vaig pensar que estaria bé participar-hi. Que no hi hagués cap referent anterior no ha suposat cap avantatge ni cap inconvenient. Hi vaig treballar com ho hauria fet en qualsevol altre projecte.
És més complicat treballar personalment amb un client?
Hi ha dos tipus de clients: els que et deixen via lliure per treballar i els que tenen una idea molt detallada del que volen. En un i altre cas la meva feina consisteix a proposar allò que considero que és una bona carta de presentació per al seu projecte, encara que no sigui el disseny que havien pensat inicialment.
En la seva feina, importa més la tècnica o la creativitat?
Des del meu punt de vista, tot disseny ha de tenir harmonia i una composició i un llenguatge visual molt clar. I, a partir d’aquí, la idea inicial es pot realitzar a través de molts formats, en funció del resultat que es vol aconseguir.
Com a maquetista editorial, la creixent digitalització de les publicacions ha condicionat la seva feina?
En part, sí; però tampoc no gaire perquè, al capdavall, darrere de tot objecte, sigui editorial o de qualsevol altre tipus, sempre hi ha la feina d’un dissenyador.
Un bon disseny ajuda a vendre llibres?
El procés editorial és una feina d’equip en què intervenen diferents professionals, a banda que és molt diferent dissenyar un llibre infantil que un manual tècnic, per exemple. Una bona mostra d’aquesta feina en equip és la col·lecció Petit Pirineu de l’Editorial Salòria, en la qual col·laborem amb il·lustradors pirinencs per explicar històries del Pirineu als infants.
Hi ha qui pensa que els mitjans actuals tenen massa disseny i poca lletra; hi està d’acord?
Als dissenyadors ens agrada deixar volar la creativitat de la mateixa manera que els redactors sempre voldrien tenir més espai per escriure. Però una pàgina només amb lletres pot ser molt monòtona, mentre que la feina del dissenyador pot ajudar a fer més amena la lectura del mateix text.