Oriol Fortó
“La producció posa la mirada de l'espectador allà on vol”
Ofereixen la difusió d’esdeveniments en ‘streaming’. Els canvis comunicatius que ha provocat la pandèmia l’han portat, juntament amb el seu soci, Xavi Fajardo, a crear FATKST, una empresa de retransmissions en directe per internet.
Com sorgeix la idea de crear una empresa de retransmissions en ‘streaming’?
FATKST neix durant la pandèmia. Som consumidors d’streaming i veient l’increment de la demanda vam pensar que podríem formar un bon equip. Els dos treballem en el sector audiovisual i ens compenetrem molt bé perquè tenim dos perfils diferents però complementaris. Pensem que a l’streaming li falta qualitat audiovisual i pretenem diferenciar-nos oferint una posada en escena cuidada i realització multicàmera.
El canvi comunicatiu que ha provocat la Covid ha arribat per quedar-se?
Sens dubte, la pandèmia ha fet evolucionar un sector que fa temps que està preparat. S’ha disparat el consum digital i han sorgit molts creadors de contingut online. Quantes empreses s’han adonat que poden teletreballar amb igual o més rendiment? Disminuint costos, evitant desplaçaments innecessaris, per exemple. Tenim la tecnologia però cal que la societat entengui el producte, és una nova manera de producció i consum, no hi ha marxa enrere.
A Andorra hi ha demanda o és encara molt desconegut?
L’streaming no té fronteres. Aquí potser s’entén millor la idea de l’streaming com un acte virtual i no com un servei de consum equiparat a la TV. És el futur i com tot tarda una mica a arribar aquí.
Quin tipus d’esdeveniments es poden retransmetre?
Qualsevol tipus d’esdeveniment, a FATKST ens va inspirar molt un directe que en el qual vam col·laborar amb la Mireia Clua, una artista del país amb molta experiència en música en directe. Ens agradaria poder realitzar més esdeveniments musicals. Però també fem realitzacions esportives, classes virtuals o streams privats com reunions d’empresa o conferències. El mercat és molt ampli.
Les empreses del país estan preparades?
Andorra està molt preparada per a la difusió per internet, és un dels molts aspectes que tenen en compte els youtubers per venir al país. Comptem amb una molt bona connexió, com per exemple el nostre estudi, que és una antiga borda del segle XIX però amb una connexió de primera!
Què pot aportar l’‘streaming’ respecte a assistir a un esdeveniment en directe?
La principal diferència és que la producció posa la mirada on vol que l’espectador la tingui, és un viatge guiat. Un exemple clar és l’espectacle de la Superbowl, s’ha criticat la posada en escena però la proposta audiovisual va ser molt millor que l’any passat. Fins i tot hi ha un moment on el cantant és dins l’escenari i el públic veu per les pantalles que es grava amb una càmera selfie. Darrere del xou poden amagar-se propostes audiovisuals molt interessants per consumir en una pantalla i no en el directe, que acaba sent un plató per a l’streaming.