Oriol i Gerard Esteban
“Andorra necessita que el talent es quedi al país”
Han creat dues ‘start-up’ basades en la intel·ligència artificial. 26 anys. Són bessons. Nascuts a Escaldes-Engordany, fa uns anys que estan instal·lats a Barcelona. Han rebut el premi Startup Capital Acció que atorga la Generalitat de Catalunya
Què els va portar a instal·lar les seves empreses a Barcelona i no a Andorra?
Per desenvolupar el que volíem fer, necessitàvem perfils d’enginyeria molt específics. I a Andorra no els trobàvem. Treballem amb intel·ligència artificial i per a nosaltres era molt important estar a prop d’on hi ha aquests especialistes. I per això ara mateix som a Barcelona.
Parlen d’ara mateix. Tenen intenció de canviar?
Indubtablement, si tot evoluciona bé, nosaltres som andorrans i voldríem estar aquí, perquè s’hi viu molt bé. Però Andorra necessita que el talent es pugui quedar al país. Cal fer un esforç per això i per atraure aquests nous perfils que hi ha.
Vostès treballen amb intel·ligència artificial. Què vol dir? Què fan exactament?
Nosaltres hem desenvolupat dues start-up. La primera, que va néixer d’una idea del Gerard, se li va acudir veient un partit del darrer mundial de futbol. Es va plantejar si no seria possible, utilitzant la intel·ligència artificial, posar publicitat personalitzada en una emissió.
Però això no existeix?
No, perquè el que fem nosaltres no és superposar una imatge sobre la transmissió, sinó que utilitzant una càmera fixa, i amb la intel·ligència artificial, fem que la publicitat s’integri de tal manera que l’espectador no sap si aquell logotip està pintat o bé creat mitjançant el nostre sistema.
I aquest senyal es pot personalitzar?
Aquesta és la gran finalitat. Per exemple, en un partit de tenis, on sempre hi ha una càmera fixa, que la publicitat que et pugui aparèixer sigui de la zona on vius. No té gaire sentit veure una publicitat d’una empresa en un lloc on aquesta no hi té cap interès.
Però han desenvolupat una altra ‘start-up’.
Sí! Camaleonic Analytic. Que se centra a poder saber quanta exposició d’una marca hi ha durant la transmissió d’un esdeveniment esportiu.
I això per a què serveix?
Permet perfilar molt més la inversió publicitària sabent el temps d’exposició, la ubicació en pantalla... és bàsic per optimitzar els recursos destinats a promoció.
Han desenvolupat tot això, i cap dels dos és enginyer.
Exacte (riuen), hem estudiat administració i direcció d’empresa, i actualment estem cursant dret a la Universitat d’Andorra. Però hem d’admetre que no hi podem dedicar totes les hores que voldríem.
Què els dirien als joves que busquen una oportunitat?
El més important és formar-se i treballar. Creure en el que un fa. Nosaltres hem obtingut un premi, però la majoria de dies són complicats i has de perseverar.