Nacho Gascón

“Com a músic has d'estar familiaritzat amb el passat”

Present des de la primera edició, és un dels membres cofundadors del SaxFest. 47 anys. Saxofonista de professió. Després de viure set anys als Estats Units es va mudar a Barcelona per treballar de professor de saxo a l’Esmuc. Mescla la tradició clàssica amb noves vies expressives.

“Com a músic has d'estar familiaritzat amb el passat”

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Quin és el seu paper al festival?

Faig de jurat a les tres rondes del concurs i he impartit una classe magistral. Avui tocaré al concert que es farà a les nou amb l’ONCA, en què els professors toquem com a solistes.

L’alt nivell de l’edició d’aquest any ha obligat el jurat a augmentar el nombre de semifinalistes...

És una passada! Realment cada vegada hi ha més interès global per venir a aquest concurs. Va pujant el nivell i hi ha molts joves que venen tocant molt bé. I alguns, fins i tot, encara no han començat els estudis superiors. En teoria n’havíem d’escollir 16 però al final van ser 18.

Què en pot dir, de la primera ronda del concurs?

Hi van participar 58 músics amb un nivell molt alt, molt homogeni. Estem veient que tothom que ve aquí sap a què s’enfrontarà, ja que venen molt preparats. Ahir vam escollir els sis participants que passaran a la final.

Sota quins criteris?

Nosaltres triem el repertori d’una manera molt acurada. Escollim una peça que han de tocar amb acompanyament de piano per veure quina comunicació hi ha amb el pianista, una altra que suposi un repte tècnic, una altra de clàssica de l’autor César Franck... així ells poden mostrar totes les seves armes.

Tot el repertori l’acaba escollint el jurat?

No. A la segona fase n’han d’escollir una ells. Només hi ha un requisit i és que ha de ser una peça original per a saxo. No s’accepten transcripcions d’altres instruments.

Són habituals les transcripcions en el món del saxo?

És un instrument molt nou, data del 1890. Si volem tocar repertori clàssic hem de tirar de transcripcions d’altres instruments que existien prèviament. Tot i això, actualment és un dels instruments per als quals s’està escrivint més obra.

I no és estrany tocar repertori clàssic amb un instrument tan modern?

No. Com a músic has de conèixer tota la història, la gestualitat, el llenguatge musical... No pots entendre la música contemporània si no estàs familiaritzat amb el passat. És important tocar música de totes les èpoques.

Abans parlava de les armes dels participants. Quines han deixat veure fins ara?

Hi ha qui té un domini tècnic brutal de l’instrument. Hi ha qui té molt de color. També hi ha estudiants que estan demostrant molta maduresa.

S’ha deixat veure algun convidat especial en aquesta edició?

Sí, enguany tenim com a jurat convidat Alain Crepin, el director del concurs amb més tradició dins el món del saxo. Se celebra a Dinant, a Bèlgica, un lloc molt especial ja que és la ciutat natal d’Adolphe Sax, l’inventor del saxo.

tracking