Xavier López

“Un mal mestre és aquell que sentencia l'alumne”

Educar de cor a cor. Va presentar a la Seu el llibre ‘Els mestres d’un mestre (Columna), on parla de la seva vocació docent i del projecte amb què fa sis anys va transformar una escola d’un barri perifèric en un referent educatiu.

“Un mal mestre és aquell que sentencia l'alumne”M. V.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Amb 40 anys, no s’és encara massa jove per fer balanç de la feina feta?

En tot cas, ara era el moment de fer-ho, perquè ha estat ara que em van proposar l’encàrrec i em va agradar la idea d’acceptar el repte.

Imagino que triar per al títol la paraula ‘mestre’, i no professor’ no ha estat casual.

Per a mi, la paraula mestre es refereix a la part més humana de la meva feina.

Al llibre parla dels mestres que ha trobat a la seva vida. Ha estat una persona afortunada?

Jo no crec en la casuística, ni tampoc en la sort. Es tracta més aviat d’anar teixint un ecosistema de relacions humanes que et van enriquint al llarg del temps.

Vostè proposa una mirada holística de l’educació. A la pràctica, què significa això exactament?

És un aprenentatge per a la vida, que requereix un plantejament globalitzat per preparar els alumnes per donar resposta als problemes que es trobaran en el futur. I això no té a veure amb cap temari sinó amb aprendre a treballar en equip, o a preparar una conferència, per exemple.

Però tard o d’hora hauran de demostrar una sèrie de coneixements per trobar feina o per superar l’examen de selectivitat, per exemple.

Malament aniríem si deixéssim que l’examen de selectivitat condicionés l’educació dels alumnes de primària.

A l’escola que dirigeix hi ha alumnes d’infantil i de primària. Hauria pogut fer la tasca que ha fet els darrers sis anys amb alumnes d’altres nivells educatius?

Sí, perquè en tots els nivells educatius hi ha bons mestres. Les claus per fer aquesta feina són compromís, posar-hi ganes i tenir clar quin propòsit persegueixes.

Tanmateix, vostè afirma que el model educatiu de la seva escola no es pot copiar.

És cert. Ni aquest model ni cap altre, perquè cada escola és diferent i té les seves pròpies necessitats. És per això que replicar models educatius no té cap sentit.

Diu que a tot arreu hi ha bons mestres. Com es distingeix un bon mestre d’un que no ho és?

Un mal mestre és aquell que sentencia l’alumne, malgrat que ningú no pot saber quin serà el seu futur. Per això hem d’educar per al present i donar eines per afrontar els problemes que es puguin trobar amb el temps.

Es troba sovint amb pares que volen tutelar l’educació que el fill rep a l’escola?

No gaire, però, en qualsevol cas, a l’escola no es tracta de qui guanya, sinó que tots col·laborem en un treball en equip que permeti a tots els alumnes aprendre i fer aflorar aquells talents que els serviran en el futur.

tracking