Anna Sansa i Meritxell Nieto
“El robot NAO és una eina per ajudar els nens amb TEA”
Directora i coordinadora pedagògica de La Salle la Seu. L’equip docent dels alumnes amb trastorns de l’espectre autista (TEA) de l’escola La Salle de la Seu disposarà a partir del curs vinent d’un ajudant singular: el robot NAO, pensat per interactuar individualment amb cada infant.
Qui o què és NAO?
A. S.- És un projecte de robòtica social educativa que ens permetrà comprovar els avantatges d’utilitzar un robot (que es diu NAO) com a eina de suport en la formació dels alumnes amb TEA.
Ja havien assajat alguna experiència semblant abans?
M. N.- Els darrers anys hem treballat amb aquests alumnes sobretot en l’àmbit de les emocions amb l’ajuda de PLEO, un robot amb l’aspecte d’un cadell de dinosaure, però molt limitat a l’hora d’interactuar amb els infants. NAO, en canvi, té aspecte humanoide i una sèrie d’avantatges tècnics que ens permetran treballar un espectre molt més ampli de temes.
L’aspecte humanoide afavoreix la interacció amb els infants? M. N.- Sí, perquè fa més fàcil la identificació del robot amb una persona i això pensem que ha de motivar l’alumne a interactuar. A més, NAO té incorporades unes càmeres que detecten si hi ha una persona a prop, parla diversos idiomes i pot repetir vàries vegades una pauta de moviments, a més d’altres prestacions diverses que ens han d’ajudar a treballar temes relacionats amb la psicomotricitat, la comunicació bidireccional o l’aprenentatge de diferents matèries.
El fet que NAO interactuï amb cada nen individualment, com afavoreix que aquest nen es relacioni amb altres persones? A. S.- Aquest és un dels aspectes que volem investigar. Haurem d’anar avaluant l’evolució del projecte per comprovar si ajuda els nens a millorar en les relacions interpersonals.
Per què pensen que la interacció amb un robot serà més eficaç que amb una persona?
M. N.- Els estudis que s’han fet arreu fins ara indiquen que els nens se senten més motivats quan han d’interactuar amb un robot. Tanmateix, cal insistir en el caràcter experimental del projecte: hem de programar una àmplia varietat d’activitats per veure si es dona aquesta interacció i per què.
NAO és un projecte conjunt de La Salle amb la Universitat Ramon Llull (URL); què hi aporta cada part?
M. N.- A l’escola ens encarreguem de la part pedagògica i la URL de la part tècnica. De fet, el projecte es basa en el treball de final de grau en telecomunicacions de Nerea Martínez, alumna de la URL, que ha tingut de tutora a la professora Raquel Ros. Ara hem de preparar un seguit d’activitats, molt diverses i molt pensades per a cada alumne, per poder aplicar el projecte el curs vinent. A. S.- També volem agrair les aportacions de l’empresari Antoni Miquel (maquinària Linde) i de PEUSA, perquè sense patrocini privat és molt difícil tirar endavant projectes com aquest.