Ricard Casalins
“Una ocupació d'1,5 per cotxe reduiria el 30% dels vehicles”
És el responsable de l’àrea de projectes de mobilitat del RACC. Va participar com a ponent a les Jornades de l’energia i ciutats sostenibles que va organitzar FEDA amb el comú de Sant Julià de Lòria. Enfocat a models sostenibles.
Cap a on es dirigeixen les tendències de mobilitat sostenible?
Hi ha quatre grans tendències: el vehicle elèctric; la micromobilitat, que és desplaçar-se en bicicleta o patinet elèctric; el vehicle compartit o els models de rènting i, la darrera, especialment interessant per Andorra, el transport a la demanda.
Per què creu que és interessant?
Perquè s’adiu a territoris poc densos com el cas d’Andorra i compleix la funció de ser una barreja entre el transport públic i un taxi. La tecnologia permet flexibilitat d’horari gràcies a un algoritme intel·ligent i permet ajustar l’oferta a la demanda real. Només que hi hagi 12 persones en una mateixa ruta ja es pot rendibilitzar.
Els carburants s’han de reinventar per no sortir perjudicats?
Els cotxes de combustió tradicional no desapareixeran d’un dia a un altre. Les grans petrolieres ja s’estan abastint de punts de càrrega elèctrica i per als vehicles més pesants l’hidrogen pot ser una opció. Però quan parlem de medi ambient cal diferenciar entre contaminació i efecte hivernacle.
Per què?
La contaminació són emissions perjudicials per a la salut, majoritàriament òxid de nitrogen, que en un 40% prové dels vehicles terrestres, però hi ha moltes altres fonts de contaminació. Sovint es criminalitza el vehicle i amb la renovació del parc automobilístic s’està millorant la qualitat de l’aire.
I efecte hivernacle?
Això té més a veure amb el canvi climàtic i l’acció humana. És un problema greu però ja no té una incidència tan local, sinó que afecta grans comunitats. Per això no té sentit que una ciutat abanderi aquesta lluita si no hi ha grans consensos mundials.
Parlava de compartir vehicle...
Si el problema són les hores puntes dels dies feiners, una solució és compartir vehicle entre particulars. L’ocupació mitjana quan algú va treballar és d’un 1,1. Si passem a un 1,5 suposaria reduir el 30% dels vehicles de la via.
Això és el que fa Blablacar?
Sí, però està enfocat a viatges d’oci per a trajectes més llargs, nosaltres parlem de la mobilitat obligada. Però la dinàmica és la mateixa, publicar la ruta i calcular un preu per quilòmetre.
Implicarà un canvi cultural...
Totalment. Però l’edat juga al nostre favor perquè les noves generacions ja tenen l’hàbit de compartir moltes coses. Un exemple és que any rere any s’està endarrerint més l’edat per treure’s el carnet de conduir, quan abans en complir els 18 anys era el primer que feies.